SP luidt noodklok over segregatie in onderwijs

17 april 2007

SP luidt noodklok over segregatie in onderwijs

"Het is vijf voor twaalf, als we nu het probleem van zwarte en witte scholen niet oplopen gebeuren er ongelukken", aldus SP raadslid Veerle Slegers in een uitzending van TV&CO. Aanleiding waren schriftelijke vragen van AB over de wachtlijstenproblematiek op zwarte en witte basisscholen in Tilburg.

Slegers: "Al jaren strijden wij voor gemengde scholen, maar tot nog toe stonden we daarin behoorlijk alleen. Het is gewoon niet goed als kinderen opgroeien buíten de multiculturele samenleving die Tilburg is. Zwarte en witte scholen horen daar niet in thuis en wij willen dan ook dat daar actief beleid op gevoerd wordt".

Vorige week diende de fractie van AB schriftelijke vragen in waarin zij haar zorgen uitsprak over de wachtlijsten die er voor zorgen dat witte scholen wit blijven en zwarte scholen zwart. "Wij zijn blij met dat voortschrijdend inzicht", aldus Slegers, "maar moesten wel even achter onze oren krabben. Nog maar een paar maanden geleden keerde AB zich fel tegen mijn voorstel om te kijken wat we in Tilburg aan die problematiek zouden kunnen doen". Slegers diende toen een motie in die opriep om beleid te voeren om precies die witte en zwarte wachtlijsten tegen te gaan. De motie werd afgewezen.

"Het is nu echt vijf voor twaalf. Steeds meer allochtone ouders zien dat hun kinderen minder kansen krijgen omdat ze een valse start maken op té zwarte scholen. Zij willen daar vanaf, zij willen net als iedereen een goede kans voor hun kind. Ik ben er van overtuigd dat steeds meer partijen dat gaan inzien", aldus Veerle Slegers.

Web TV