Noodmoskee in zicht

23 mei 2007

Noodmoskee in zicht

Tijdens het debat over het LST-initiatiefvoorstel om geen moskee in de Stedekestraat te bouwen vroeg de SP - opnieuw - om snel met een noodoplossing te komen. "De gelovigen wijken nu uit naar fundamentalisten als Salam en dat moeten we zien te voorkomen". Wethouder Hamming zei toe binnen enkele weken met een voorstel te komen.

Sinds sluiting van de moskee aan de Stedekestraat zijn de bezoekers 'dakloos'. Sommigen zoeken hun heil bij de moskee van imam Salam in Tilburg Noord. SP fractievoorzitter Van den Hout: "We kennen die man, daar moeten we niemand naar toe willen sturen. Al vaker vroegen wij om die reden een noodoplossing te zoeken, maar de 'scheiding tussen kerk en staat' werd steeds aangegrepen als excuus om ons daar als gemeente niet mee bezig te houden. Ik ben blij dat het college daarvan terug gekomen is".

Imam SalamDe SP wil de scheiding tussen kerk er staat graag handhaven, maar momenteel ontwikkelt zich een lastige situatie die de veiligheid in gevaar kan brengen. Imam Salam is een soort van fundamentalist waar niets goeds van verwacht kan worden. Jongeren die onder zijn invloed komen lopen het serieuze risico af te glijden naar extremisme en dat moeten we voorkomen. "Het is een veiligheidsbelang, en daar gaat de gemeente wél over", aldus Van den Hout.

De noodoplossing is nodig omdat de herbouw of nieuwbouw van de moskee hoe dan ook nog jaren gaat duren. In de tussenliggende tijd moeten we voorkomen dat vooral jonge moslims in de klauwen van Salam verdwijnen.

Geluidsfragment, mp3 Luister naar de SP bijdrage aan het debat (mp3)

Nieuw moskee hard nodig (2 april 2007, video)