SP werkgarantieplan te links én te rechts?

22 mei 2007

SP werkgarantieplan te links én te rechts?

Gisteren werd door de gemeenteraad het SP initiatiefvoorstel voor een werkgarantiebedrijf afgewezen. Wel wordt de mogelijkheid open gehouden om in een 'denktank' verder te bouwen aan het werkgelegenheidsbeleid. SP fractievoorzitter Johan van den Hout: "Twee weken terug bleek in de raadscommissie al dat de raad er niet aan durft te beginnen, maar voor ons is dat nog lang niet het einde van het voorstel".

Tijdens de raadscommissie economie van 7 mei reageerde enkele fracties nogal 'radicaal' op het SP voorstel om een werkgarantiebedrijf op te richten waarbij iedereen die kán werken aan het werk zou komen en het werk dat in Tilburg vaak letterlijk op straat blijft liggen ook werkelijk gedaan zou worden. Van den Hout: "De ene noemde het te verplichtend, de volgende te vrijblijvend. Termen als communistisch en conservatief wisselden elkaar af alsof het over hoge wereldpolitiek ging. Heel bijzonder, terwijl het volgens mij toch vooral een heel bestuurlijk en bijna bescheiden voorstel was".

MP3 Luister naar de bijdragen van PvdA, TVP en D66 (mp3).

Uiteindelijk besloot de raad gisteren om 'de achterliggende gedachte van het SP voorstel te betrekken bij de evaluatie van het project DOEN'. Van den Hout: "Da's een hele omweg, maar als die nodig is om te komen waar we heen willen dan zullen we die weg afleggen".

SP dient initiatiefvoorstel gemeentelijk werkgarantiebedrijf in
Het initiatiefvoorstel (pdf)