Hennepconvenant: te weinig resultaat, te veel spaanders

19 juni 2007

Hennepconvenant: te weinig resultaat, te veel spaanders

Gisteren evalueerde de raadscommissie Modern Bestuur het zogenaamde Hennepconvenant: een beleid waarbij illegale hennepkwekerijen worden aangepakt. Volgens de SP, die het beleid vanaf 2005 heeft gesteund is het tijd voor een andere aanpak: "Het is té weinig effectief gebleken en veel mensen - vooral kinderen - worden onevenredig hard getroffen. Het doel is voor ons nog altijd even belangrijk, maar de middelen zijn aan herziening toe".

Pater Poels gaf als inspreker zijn visie op de gevolgen van het uitzettingsbeleid. Huurders bij wie een hennepkwekerij wordt aangetroffen worden uit huis gezet en mogen twee jaar lang geen ander huis huren. Vaak zijn hiervan ook kinderen het slachtoffer. Hij vond het beleid 'te makkelijk'. "Zo eenvoudig als u hier nu voorstelt zit de wereld niet in elkaar. Als ik veertig jaar jonger was zou ik hierover de strijd aanbinden, stennis maken en Don-Quichotten".

De SP geeft nog altijd hoge prioriteit aan het ontmantelen van illegale kwekerijen: "De argurmenten uit 2005 gelden nog steeds: het is levensgevaarlijk en het verloedert hele buurten". Maar de ongelijkheid tussen huurders en huiseigenaren (die hun woning dus níet kwijtraken), het niet oppakken van de échte grote jongens die er achter zitten, het feit dat er nu nog altijd evenveel illegale kwekerijen zijn als in 2004 en voor de slachtoffers die vallen onder kinderen en mensen die onder grote druk hun zoldertje verhuren zijn voor de fractie aanleiding de huidige aanpak te willen veranderen.

"Het initiatiefvoorstel om de hennepkweek te reguleren is nog altijd een van de beste maatregelen die we kunnen nemen. Ook onderzoek naar het aanpakken van de criminelen die op de achtergrond het grote geld verdienen en het oplossen van de rechtsongelijkheid is al in 2005 beloofd. Dat daar nog niets aan is gedaan vinden we onacceptabel".

Debatbijdragen van Poels en SP (mp3)
Reageer