Spoeddebat gratis openbaar vervoer

22 juni 2007

Spoeddebat gratis openbaar vervoer

De SP fractie heeft voor de raadsvergadering van aanstaande maandag een spoeddebat aangevraagd over het gratis openbaar vervoer voor 55-plussers. SP raadslid Paul Huijgen: "De termijn voor de huidige periode loopt op 1 juli af en er is nog altijd geen enkele duidelijkheid over wat er daarna gaat gebeuren. Het college moet duidelijk maken wat burgers na 1 juli kunnen verwachten en laten zien hoe hard ze werkt aan voortzetting van gratis OV".

De Provincie zou het gratis openbaar vervoer voor 55-plusser moeten betalen, maar of ze dat ook gaat doen is volkomen onduidelijk. Huijgen: "Het kan niet zo zijn dat mensen pas bij het instappen te horen krijgen dat ze voortaan weer moeten betalen voor hun busrit. En dan mogen de buschauffeurs de zaak gaan uitleggen, dat lijkt me de wereld op z'n kop". De SP interpelleert maandag vervoerswethouder Aarts (CDA) over deze onduidelijke situatie.

Tilburg zou zich begin dit jaar al aanmelden als kandidaat voor de provinciale 'pilot' met gratis openbaar vervoer voor iedereen. "Maar nu lijkt het erop dat de wethouder pas op 31 mei voor het eerst die aanmelding schriftelijk aan de provincie heeft gestuurd. Wij vrezen hierdoor aan de achterste mem terecht te komen. Dat zou heel ernstig zijn, dus wil ik van de wethouder heel precies weten wat zij wanneer gedaan heeft om gratis OV in Tilburg te bewerkstelligen", aldus Paul Huijgen.

1 juli is precies een week na de komende raadsvergadering. Huijgen: "Eigenlijk is het al schandalig dat burgers nu nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn. Wat ons betreft mogen 55-plussers in ieder geval niet de dupe worden van een geld-strijd tussen Tilburg en de provincie".