Spoeddebat SP over Piushavenplannen geweigerd

25 juni 2007

Spoeddebat SP over Piushavenplannen geweigerd

De SP wilde tijdens de laatste raadsvergadering voor de zomervakantie met het college debateren over de gang van zaken in de Piushaven. Daar staan grote bouwplannen op stapel, maar de zaken lopen volgens SP raadslid Paul Huijgen bepaald niet gunstig: "Er is veel onduidelijkheid over de toekomst van het voormalige Aabe-terrein, en ook in de Galjoenstraat lijken tal van bedrijven te blijven zitten waar woningbouw gepland was. De communicatie hierover naar ondernemers en bewoners in het gebied is beneden peil". De collegepartijen blokkeerden echter de mogelijkheid om dit debat aan te gaan.

In de gemeenteraad van Tilburg bestaat de ongeschreven afspraak dat interpellaties (spoeddebat) in principe worden toegestaan, behalve wanneer ze echt onzin zijn. Huijgen: "Die afspraak is gemaakt met burgemeester Stekelenburg, omdat ook toen de coalitiepartijen ineens de gewoonte gingen praktiseren om verzoeken om zo´n spoeddebat die hun College niet goed uitkwamen te blokkeren. Tevens werd toen afgesproken dat de burgemeester, als voorzitter van de raad, erop toe zou zien dat deze afspraak netjes en normaal aangehouden zou worden. Voor de raadsvergadering van maandag 25 juni diende de SP twee interpellaties in. En we waren weer terug bij af: de coalitie was er niet van gediend, en dus mocht het niet".

Met name in het geval van het gevraagde spoeddebat over de Piushavenplannen is dat zeer ernstig.
De SP wilde daarover het College kritische vragen stellen, omdat daar grote problemen dreigen, zoals blijkt uit het plan De Havenmeester zelf, over het volgend plan voor de Galjoenstraat (het gebied ernaast), uit de voortgang van alle plannen bij elkaar, en uit de commotie onder de bevolking en de nu nog daar gevestigde ondernemers.

SP voorziet grote problemen

Voor het plan De Havenmeester, dat gebouwd moet gaan worden op het voormalig bedrijfsterrein van Saan, onderkent resp. voorziet de SP de volgende problemen:

1. Het aantal te bouwen woningen (en de hoogte ervan) overstijgt de afspraken tussen gemeente en projectontwikkelaars, zoals vastgelegd in een raamovereenkomst;

2. Dat stuit op grote en waarschijnlijk terechte bezwaren van omwonenden, die boos zijn omdat jarenlang overleg met hen vrijwel niets voor de buurten heeft opgeleverd; die procedures kunnen beginnen die lang gaan lopen en het plan dus tegenhouden en wellicht veranderen: in ieder geval gaan er dan weer jaren met procedures en ambtelijke inzet gewoon verloren;

3. Bovendien is het maar de vraag in hoeverre die raamovereenkomst nog absoluut geldig is, omdat het besluit daaronder (het zogeheten Regiedocument) inmiddels al weer verlaten is.

4. Waarschijnlijk wil het College daar meer en hoger bouwen, omdat voor andere deelplannen en met name het ernaast gelegen Galjoenplan nog niets zeker is: het merendeel van de daar zittende ondernemers wil niet weg, zeker niet voor het geld dat hen nu geboden wordt, en waarvoor ze op geen enkel industrieterrein een alternatief kunnen kopen, ook voor veel andere deelplannen is de grond niet beschikbaar, en met name het AaBe terrein dreigt een eindeloze kwestie te worden, en in geen van de gevallen zijn er onteigeningsprocedures begonnen (waarmee de gemeente, gezien bijv. het Pieter Vredeplein en het Factorium, vaak veel te laat mee begint);

5. Daar komt bij: de bedrijven aan de Galjoenstraat beschikken over nog lang lopende hinderwetvergunningen, en soms met stank- en lawaaicirkels die over het gebied van De Havenmeester lopen, en die zullen belemmeren dat daar gebouwd mag worden.

De SP wilde gewoon aan het College vragen hoe ze al deze problemen inschatten en gaan tackelen. En of er niet een tandje bij moet om het tempo in de woningbouw en ontwikkeling van het gebied er in te krijgen en dan erin te houden. Wij snappen niet waarom ze die dringende vragen, door ons nu gesteld aan het begin van de hele inspraakprocedure, niet willen beantwoorden en daartoe hun collegepartijen het stellen ervan laten tegenhouden.

Pas na de zomer kan dit onderwerp op de agenda van een commissievergadering komen. Paul Huijgen: "Zijn de collegepartijen bang voor de bevolking, hebben ze wat te verbergen, bijvoorbeeld onprofessioneel bestuur? Wordt vervolgt, na de vakantie, helaas onnodig dan weer twee met twee maanden vertraging".