SP initiatiefvoorstel tegen fietsendiefstal

7 juli 2007

SP initiatiefvoorstel tegen fietsendiefstal

Duizenden fietsen worden jaarlijks in Tilburg gestolen. Aangifte doen vinden veel burgers inmiddels zinloos. De SP presenteert vandaag een initiatiefvoorstel dat een bijdrage moet leveren aan het verminderen van het aantal diefstallen en het verhogen van de aangiftebereidheid. Kern van het voorstel is het aanbrengen van zogenaamde DiefstalPreventieChips in fietsen en een uitgebreide controle op deze chips en framenummers.

Voor de politie is fietsendiefstal geen prioriteit, zo bleek in mei van dit jaar bij de behandeling van het jaarsverslag van de politie over 2006. Wel had korpschef Swinkels oren naar de mogelijkheden van de DiefstalPreventieChips. SP fractievoorzitter Van den Hout: "Dat is mooi, en vandaag dienen wij dan ook een initiatiefvoorstel in om daar werk van te maken. Vooral voor de gemeente en de Diamantgroep zien wij een belangrijke rol weggelegd. Hoe meer wij dit werk van de politie kunnen overnemen, des te meer tijd zij hebben voor hun echte prioriteiten. Dat ligt ook helemaal in lijn met onze voorstellen destijds rond het rapport Fijnaut: blauw moet meer op straat, en waar de gemeente daarin behulpzaam kan zijn moeten we dat ook doen".

DiefstalPreventieChips worden aangebracht op zo goed als alle nieuwe fietsen. De SP wil dat ook alle tweedehandsfietsen in Tilburg van zo'n chip worden voorzien. "Die zijn met een scanner eenvoudig uit te lezen. Ik kan me voorstellen dat de beheerders van fietsenstallingen dat bij de ingang al doen. Zo pik je alle gestolen fietsen eruit". Volgens het voorstel zouden toezichthouders bij grote 'fietsenconcentraties' als het NS station, de Universiteit of grote middelbare scholen, met enige regelmaat alle fietsen kunnen scannen. "De Diamantgroep zou sowieso alle ingenomen fietsen moeten controleren op zo'n chip en op framenummers", aldus Van den Hout.

In Amsterdam loopt vanaf 2005 een proef met DiefstalPreventieChips. "Een SP motie die de Tweede Kamer in 2002 aannam lag aan de basis van die actie. Logisch dat wij dat in Tilburg nu ook opnemen. De meeste kinderziektes zijn er wel uit, langer wachten heeft geen zin. Ik snap best dat fiestendiefstal voor de politie geen prioriteit kan zijn. Maar duizenden Tilburgers worden jaarlijks toch flink gedupeerd en ik denk dat wij als gemeente onze bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van die situatie".

Lees het initiatiefvoorstel