h

SP wil nú een eind aan gevaarlijk transport over Tilburgs spoor

27 juli 2007

SP wil nú een eind aan gevaarlijk transport over Tilburgs spoor

Tilburg ontsnapte gisteren aan een catastrofe toen een stoptrein op een goederentrein met brandbaar gas botste. CDA-wethouder Aarts leek even wakker te worden en bromde wat tegen transportbedrijf Railion. En de CDA-raadsfractie stelde vragen aan het college. Blijkbaar moet er bijna een ramp gebeuren voordat het stadsbestuur beseft dat er nu echt maatregelen moeten komen. De SP wil dat het vervoer van gevaarlijke stoffen over Tilburgs spoor definitief stopt. De Tilburgse SP-fractie heeft al ettelijke keren geprobeerd de gemeente tot (meer) actie aan te zetten. Een greep uit de afgelopen vijf jaar:

• In de begrotingsbehandeling van november 2002 werd een SP-motie aangenomen waarin het college werd opgedragen snel inzage te geven over de manier waarop het gemeentebestuur omgaat met dit soort transporten. En waarop de gemeentelijke rampenbestrijdingsplannen hierop anticiperen.
• Verder voerden we in januari 2003 met SP-TweedeKamerlid Krista van Velzen actie bij het station om toenmalig wethouder Visschers aan te zetten tot aanscherping van de veiligheidsvoorschriften voor dergelijk vervoer. En voor veiligheidsrapportages aan het gemeentebestuur voor aanvang van een transport.
• Schriftelijke vragen in februari 2004 over de toename van het transport van gevaarlijke stoffen over Brabantspoor en de gevolgen voor Tilburg. We stelden toen voor om desnoods de vergunningen voor dit soort transporten in te trekken.
• Nog eens vragen in april van dat jaar, over gevaarlijke treintransporten en de Spoorzone-plannen.

In 2006 schreven we in ons verkiezingsprogramma: "Gevaarlijke transporten per trein of vrachtwagen mogen niet langer door of langs dichtbevolkte gebieden plaatsvinden. De gemeente moet met vervoerders regelen welke stoffen, welke routes, welke risico’s wel en niet worden toegestaan. Gemeentelijke rampenplannen moeten ook in dit opzicht concreet uitgewerkt, getest en geoefend worden. De gemeente moet toezicht houden op het rangeren op het NS-terrein met treinen die gevaarlijke stoffen vervoeren. De gemeente moet ook realtime inzicht kunnen hebben in het gevaarlijke treinverkeer door Tilburg." Een soortgelijke tekst stond in ons programma van 2002.

• In januari 2006 hebben we het gemeentelijk rampenplan op de agenda laten zetten omdat dit volgens ons dringend aan een update toe was. In maart van dit jaar stelden we weer vragen over het Tilburgse rampenplan. Burgemeester Vreeman riep de gemeenteraad toen op om toch maar vooral te vertrouwen op de professionals.
• Dit jaar namen we treinvervoer van gevaarlijke stoffen op in ons voorstel voor een gezamenlijk milieu-akkoord. Een voorstel dat werd afgewezen door de collegepartijen CDA, PvdA en GroenLinks.

En al die jaren zat het CDA in het college. Inclusief wethouder Aarts die nu pas een keertje boeh roept tegen Railion.

Nu het kalf nog net niet verdronken is, moet het met dit soort transporten door dichtbevolkte gebieden wat de SP betreft eindelijk eens helemaal afgelopen zijn.

U bent hier