Initiatiefvoorstel tegen automatisme in geheimhouding

22 augustus 2007

Initiatiefvoorstel tegen automatisme in geheimhouding

Vandaag dienen SP, LST en VVD een gezamenlijk initiatiefvoorstel in dat een einde zou moeten maken aan het automatisme waarmee veel zaken die in het presidium besproken worden onder de geheimhoudingsplicht vallen. Van den Hout: "De affaire rond Hans Smolders heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat dat anders moet, en ik denk dat daar ook draagvlak voor is in de raad".

Voor 2002 bestonden er in de gemeenteraad twee commissies waarin zaken besproken werden die nu vaak in het (besloten) presidium behandeld worden. Toen was nog heel duidelijk wat wel en wat niet vertrouwelijk was, en was het niet-vertrouwelijke gedeelte van de vergadering ook openbaar en werd bezocht door journalisten. Deze laatsten worden voor het presidium niet uitgenodigd. Van den Hout: "Toen in 2002 het gemeentebestuur gedualiseerd werd is afgesproken dat we op dezelfde manier door zouden gaan met vertrouwelijke besprekingen en geheime stukken. Maar daar is niets over op papier gezet, en van het huidige presidium zijn alleen Driek van Griensven (PvdA) en ik nog uit 'die tijd'. Gevolg was dat die afspraakt verstofte en sluipenderwijs steeds meer automatisch onder het kopje 'vertrouwelijk' viel. Dat moeten we nu nodig corrigeren".

Het initiatiefvoorstel wil dat de afspraken over geheimhouding op papier worden gezet en er een protocol wordt gemaakt over de rol en taken van het presidium. "Daarin moet dan opnieuw een duidelijke knip gemaakt worden tussen echt vertrouwelijk en gewoon openbaar, zodat er geen sprake meer kan zijn van automatisme", aldus Van den Hout, die een dergelijke verandering ziet als voorwaarde om nog aan vertrouwelijke besprekingen deel te nemen.

Tevens roept het voorstel op om de geldende regels rond wachtgeld voor oud-raadsleden opnieuw op te nemen in de statuten, zodat daar over nooit meer onduidelijkheid kan ontstaan.

Initiatiefvoorstel (pdf)