Ramen open op het stadhuis: bedrijfsdoorlichting van de ‘BV Tilburg’

31 augustus 2007

Ramen open op het stadhuis: bedrijfsdoorlichting van de ‘BV Tilburg’

De SP fractie dient vandaag een initiatiefvoorstel in om het hele stadhuis op een bedrijfsmatige manier door te lichten. “Er gaan dingen fout door onnodige bureaucratie, maar ook door incompetenties, het niet nemen van verantwoordelijkheden en het ontbreken van een afrekening daarop. Dat is een taboe-onderwerp, maar willen toch dat iemand van buiten daar eens fris en kritisch tegenaan gaat kijken”.

Trage bureaucratische molens, ambtenaren die niet vooruit te branden zijn of door anderen juist worden tegengehouden, mensen op de verkeerde plek, te weinig toezicht op het bereiken van resultaten; het zijn maar een paar ‘vooroordelen’ die volgens de SP fractie vaak gewoon waar zijn.

SP fractievoorzitter Van den Hout: “Iedereen weet ‘t, iedereen zegt ’t ook, maar alleen in de wandelgangen. In het openbaar is voor de politiek kritiek op het werk van het gemeenteapparaat nog altijd vaak taboe. Maar dat betekent ook dat er weinig zicht op is en er niet veel verbeterd. Wij willen dat een externe partij daar eens fris tegenaan komt kijken. En dan dus niet zo’n bureau dat gewend is om met ambtenaren te werken, maar liefst doortastende, snelle recht-voor-z’n-raap jongens die normaal gesproken in het bedrijfsleven worden ingeschakeld”. Dat is de kern van een initiatiefvoorstel dat de SP fractie vandaag indient.

“Er zijn veel ambtenaren die goed en hard werken, maar regelmatig tegen allerlei muren aanlopen. Soms door bureaucratie waardoor rapporten langs tien collega’s moeten voor goedkeuring. Maar soms ook omdat collega’s of leidinggevenden niet meewerken. Omdat ze geen zin hebben, omdat ze drukker bezig zijn hun eigen toko te beschermen of domweg omdat ze geen verstand van zaken hebben. Er zitten soms mensen echt op de verkeerde plek en die kunnen daar rustig oud worden. Dat moet niet kunnen”, aldus de indieners.

Van den Hout: “Soms zie je in een debat gewoon dat de wethouder best wil, maar dat de plannen ergens in het apparaat sneuvelen bij gebrek aan medewerking of competentie. In het bedrijfsleven worden dat soort problemen meestal daadkrachtiger aangepakt dan bij de overheid. Hier lijkt het soms dat je als baas heel erg vriendelijk aan je personeel moet vragen of ze asjeblieft iets willen doen, en dan maar moet afwachten of dat ook gebeurd. Daarom willen we een echte bedrijfsdoorlichting. Laat maar eens zien waar dit soort hobbels zitten”.

Ook het afleggen van verantwoording wordt volgens de fractie op die manier nogal eens belemmerd: “De raad kan een wethouder wel vragen waarom dingen verkeerd gaan, maar als die zijn apparaat niet onder controle heeft kan ze dat blijven doen tot ze een ons weegt. Man en paard noemen is niet de cultuur op het stadhuis, en dat leidt uiteindelijk alleen maar tot slechte resultaten en de spreekwoordelijke raam-ambtenaren of grijze bureaucraten. Voor medewerkers die gewoon vooruit willen is dat enorm frustrerend”.

Het initiatiefvoorstel wordt ingediend voor de raad van 24 september en zal naar verwachting worden doorverwezen naar de raadscommissie Modern Bestuur in oktober.

Lees het initiatiefvoorstel (pdf)