Spreidingsbeleid Kruidenbuurt vraagt om visie

10 augustus 2007

Spreidingsbeleid Kruidenbuurt vraagt om visie

Het college wil 'onothodoxe maatregelen nemen om verloedering van de Kruidenbuurt verder tegen te gaan'. Prima, hard nodig. Maar om nieuwe huurders nu zomaar ad hoc op strafblad en inkomen te gaan selecteren is paniekvoetbal. De SP pleit al jaren als enige partij voor een vorm van spreidingsbeleid, maar dat was tot nog toe altijd een taboe-onderwerp. Vandaag vraagt de fractie om de actie in de Kruidenbuurt te agenderen voor de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie Maatschappij.

De toenemende gettovorming in Tilburg is altijd een volstrekt taboe geweest. SP fractievoorzitter Van den Hout: "Als we het woord maar lieten vallen werden we van alle kanten aangevallen en van discriminatie beticht. Zelfs een oproep om na te denken was verdacht en van gettovorming zou absoluut geen sprake zijn. En dan komt het college nu ineens met zo'n adhoc maatregel uit de hoge hoed? Ongelooflijk. De raad zal zich toch echt eerst moeten uitspreken over een visie die achter dergelijke maatregelen moet liggen. Zonder ook maar het minste beleid dit soort acties uitvoeren is paniekvoetbal, en daar zijn wij nooit zo voor".

Ook de criteria verrassen de fractie. "De problemen in de Kruidenbuurt en de Kapelmeesterlaan moeten eerst goed in kaart gebracht worden voordat iemand bedenkt dat het ligt aan de hoeveelheid mensen met een strafblad of een bijstandsuitkering. Bovendien lijken beide groepen nu wel heel erg over een kam te worden geschoren, en dat kan natuurlijk niet", aldus Van den Hout.

De fractie is er altijd voorstander van geweest om van Tilburg een echt ongedeelde stad te maken. Daarvoor is het op slot gooien van enkele straten zeker niet de manier: "Mensen met een bijstandsuitkering zijn aangewezen op goedkope woningen. Die vindt je helaas vooral in buurten waar ook meer sociale problemen bestaan. Om die buurten voor deze mensen te sluiten is geen oplossing: ze moeten juist veel meer keuze krijgen om ook in andere buurten goedkoop te wonen. Op deze manier creeer je slechts een nieuwe groep stadsnomaden en verschuift het probleem naar de volgende achterstandsbuurt".

De SP heeft het onderwerp nu geagendeerd voor de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie Maatschappij. Van den Hout: "Het kan niet zo zijn dat we dit soort vergaande adhoc maatregelen gaan nemen zonder dat de raad daarover een fatsoenlijk kader heeft vastgesteld. En dat is er niet, integendeel, tot nog toe lag er politiek gezien alleen maar een heel groot verbod op spreidingsbeleid. Het college loopt weer eens voor de troepen uit. Misschien uiteindelijk wel in de goede richting, maar dan moet er wel meer gebeuren dan nu wordt aangekondigd. Ik wil voorkomen dat we van de ene maatregel in de volgende struikelen".