College ziet het licht?

5 september 2007

College ziet het licht?

Vorige kondigde het college aan in samenwerking met Essent over te willen stappen op een nieuwe, betere en energiebesparende manier van openbare verlichting. Behalve dat het opnieuw ten onrechte trompetterde hiermee in Nederland voorop te lopen, blijkt de energiebesparing ver te zoeken te zijn. "Het dimmen van de huidige lampen is bovendien een achterhaald systeem", aldus SP raadslid Marjolein Buijssen die hierover vandaag schriftelijke vragen aan het college stelt.

"Het college stelt de lampen voortaan te kunnen dimmen tot 50 procent, maar laat vervolgens wel drie maal zoveel lampen branden. Dan kan het totale energieverbruik toch niet verminderen?", vraagt Buijssen zich af. "Als zogenaamd duurzaamste stad van Nederland zou energiebesparing toch een serieuze overweging moeten zijn bij het aanschaffen van een nieuw straatverlichtinssysteem".

Marjolein Buijssen vreest tevens dat het college met deze keuze Tilburg juist op een achterstand zet. "Op verschillende plaatsen in Nederland wordt al gebruik gemaakt van dimbare led-verlichting die maar een fractie van de energie verbruikt vergeleken met de lampen die we in Tilburg laten branden. Als we nu investeren in een systeem dat zeker 10 jaar nodig heeft om overal volledig te worden ingevoerd, en vervolgens een afschrijvingstermijn van minstens 15 jaar heeft, dan lopen we dus nogal snel achter de feiten aan", aldus Buijssen. "De wet van de remmende voorsprong is als je op kop loopt bij echte innovaties ook onvermijdelijk, maar zorg dan dat je in ieder geval op kop loopt en geen geld uitgeeft aan achterhaalde systemen".

Buijssen wil van het college weten wat de preciese overwegingen zijn geweest bij de keuze voor dit dim-systeem: "En als led-verlichting daar geen onderdeel van uitgemaakt heeft zou dat wat mij betreft alsnog snel moeten gebeuren".