SP-fractie let opnieuw op helder taalgebruik

29 oktober 2007

SP-fractie let opnieuw op helder taalgebruik

Tijdens de begrotingsbehandeling vraagt de SP-fractie ook dit jaar aandacht voor helder en begrijpelijk taalgebruik. Met de Jip-en-Janneke-Jeukjargonbingo worden aanwezigen uitgenodigd kritisch te letten op de helderheid van de betogen. Met een bingokaart vol jeukjargon kan bovendien meegespeeld worden voor leuke prijzen.

Vorig jaar presenteerde de SP-fractie een Jip-en-Janneke-Jeukjargonindex, een verklarende woordenlijst voor veelgebruikte ambtelijke taal, hooggeleerde prietpraat en ander jeukjargon. SP-raadslid Veerle Slegers: “Iedereen op het stadhuis heeft zijn mond vol van transparantie, goede communicatie met de burger, het verkleinen van de kloof tussen burger en politiek, etc.. Helder en begrijpelijk taalgebruik is een hele eenvoudige manier om daar een grote bijdrage aan te leveren, want hoe kan de burger betrokken zijn bij de politiek, als door al het gebruik van jargon de politiek niet te begrijpen is?”

Vorig jaar beloofde burgemeester Vreeman naar aanleiding van een motie van de SP toe te zien op het taalgebruik van raad en college. Slegers: “Met de jeukjargonbingo willen we hem een handje helpen, we nodigen raad, college en overige aanwezigen uit goed mee te luisteren of er verbetering zit in het taalgebruik. Op deze manier willen we er blijvend voor zorgen dat politici bewust zijn van het belang van heldere communicatie en bovendien elkaar scherp blijven houden. Ook onszelf, want eerlijk is eerlijk, we stappen zelf ook nog te vaak in de valkuil van jargon.”

Jip en Janneke's Jeukjargonindex