Zware kritiek reïntegratiebeleid

30 oktober 2007

Zware kritiek reïntegratiebeleid

Gisterenavond besprak de gemeenteraad het rapport van de Rekenkamer over het functioneren van de zogeheten reïntegratiebedrijven. Raadslid Veerle Slegers: "Wethouder Mevis blijft stug volhouden dat deze bedrijven effectief mensen aan het werk krijgen, terwijl het rapport van de Rekenkamer juist laat zien dat niemand, college noch gemeenteambtenaren, enig zicht heeft op de resultaten van die bemiddeling." De SP-fractie diende samen met VVD en LST een motie van wantrouwen in.

De Rekenkamer controleert de financiële handel en wandel van het college, de afgelopen anderhalf jaar waren de reïntegratiebedrijven onderwerp van onderzoek. Slegers: "Het gaat om grote bedragen, jaarlijks besteed de gemeente 7 á 8 milljoen aan reïntegratie. Als het dan niet mogelijk blijkt om gegevens op tafel te krijgen over wat er nou werkelijk, ook op de lange termijn, gebeurt met de mensen die deelnemen aan reïntegratietrajecten, hoe kunnen we dan als raad bepalen of het geld goed besteed wordt? De wethouder blijft volhouden van wel, wij horen echter hele andere signalen."

De SP diende samen met de VVD en de LST een motie van wantrouwen in tegen wethouder Mevis. "De wethouder liet in zijn reactie op het rapport op geen enkele wijze blijken de kritiek serieus te nemen en er echt werk van te gaan maken het beleid te verbeteren. Met zo'n houding hoeven we niet op beterschap te rekenen, dan kunnen we als raad niet anders dan het vertrouwen in de wethouder op zeggen", aldus Slegers. Hoewel de motie geen meerderheid haalde in de raad veranderde de wethouder wel zijn toon: in tweede termijn gaf hij aan de conclusies van de Rekenkamer toch te delen en dat voortaan de effecten van de investeringen meetbaar zullen zijn.