SP eist openheid over Audax

1 november 2007

SP eist openheid over Audax

De crisis rond de sponsoring van het nieuwe textielmuseum is voor de SP fractie aanleiding om volstrekte openheid te eisen van de afgesloten contracten. Veerle Slegers: "We spreken over deze kwestie aanstaande maandag in het presidium, maar daar mag het niet onder het tapijt blijven liggen".

Het mogelijke vertrek van Audax als topsponsor van het nieuwe textielmuseum heeft al een lange geschiedenis. De SP vroeg vorig jaar al om openheid van zaken, maar het college wenste toen de sponsorcontracten niet vrij te geven. Dat was voor de fractie een van de redenen om tegen verzelfstandiging van het MAT (museum en archief Tilburg) te stemmen.

De problemen met Audax raken behalve het textielmuseum ook het archief, het nog op te richten Stadsmuseum en zelfs Factorium. In een opinieartikel schets de fractie de gang van zaken tot nu toe. Slegers: "En die gang van zaken is meer dan genoeg reden voor een spoeddebat. Niet alleen in het vertrouwelijke presidium, maar openbaar in de gemeenteraad. Wethouder Backx heeft zich lang genoeg schuilgehouden. Ik heb vandaag het college in een brief gevraagd de vertrouwelijkheid op te heffen voor aanstaande maandag".

Factorium en Textielmuseum, de klucht van wethouder Backx