Gemeente vernietigt fietsen

11 januari 2008

Gemeente vernietigt fietsen

De gemeente haalt in Tilburg niet alleen fietsen weg, ze vernietigt deze ook nog eens in een vloek en een zucht. SP raadslid Marjolein Buijssen: "Het weghalen van fietsen is velen al een doorn in het oog, maar nu worden ze ook nog eens vernietigd zonder dat te registreren". Zij stelt hierover vandaag schriftelijke vragen aan het college.

Wanted!De gemeente Tilburg heeft een half jaar geleden het AFAC-systeem ingevoerd, en is vervolgens intensiever fietsen gaan ruimen. Illegaal geplaatste fietsen, 'weesfietsen' en fietswrakken worden regelmatig verwijderd uit de stad, opgeslagen in het depot aan de Koopvaardijstraat of vernietigd. Over de laatste categorie hebben we intussen aardig wat klachten ontvangen. Buijssen: "Fietsen die als wrak geruimd worden, worden door de eigenaar als best behoorlijk voertuig beschouwd. Ook de ruimers zelf geven toe dat verschillende collega's er ook verschillende interpretaties van de definitie van een fietswrak op na houden. Omdat fietswrakken na ruiming meteen vernietigd worden en niet eerst geregistreerd is het onmogelijk te achterhalen of de fietsen daadwerkelijk ten onrechte zijn geruimd". Soms worden massaal zadels van fietsen gestolen en vervolgens door de ruimers als wrak beoordeeld.

Buijssen wil dat het college bij de evaluatie van het AFAC-systeem duidelijkere criteria aanlegt voor 'weesfietsen' en wrakken. "Maar nu zou al begonnen moeten worden met het registreren van fietsen die vernietigd worden zodat de eigenaar daar in ieder geval zekerheid over heeft. En als die fiets vervolgens ten onrechte blijkt te zijn geruimd en vernietigd zou een schadevergoeding zeker op z'n plaats zijn", aldus Marjolein Buijssen.