Samen naar school

16 januari 2008

Samen naar school

Héhé! Het college heeft een plannetje van aanpak van Apartheid. Het is een wonder! Wijsheid komt met de jaren, zeg maar. Na jaren van pleidooien in debatten, moties, opinie-artikelen, voorstellen en oproepen tot actie vanuit de SP-fractie staan enkele van onze voorstellen dan eindelijk in een collegenota.

Door: Veerle Slegers

In november 2002 verwierp de coalitie (toen CDA-PvdA-GL-AB) een SP-motie over beleid voor een ongedeelde stad. In september 2003 deden we een aantal beleidsvoorstellen zoals informatieverstrekking aan allochtone ouders. In 2005 vroegen we om meetbare doelen, stelden we het Tilburgse-integratie-onderzoek voor en vroegen we tevens om onderzoek naar het ontstaan en voorkomen van witte en zwarte scholen. Vorig jaar zei PvdA-wethouder Backx nog dat schoolbesturen het wel zelf konden regelen, geen actie nodig dus. En in de nota Allemaal Tilburgers ook geen woord over beleid op gesegregeerde scholen. Terwijl in het onderzoek voorafgaand aan Allemaal Tilburgers vanuit de stad erg veel signalen kwamen dat er een goed evenwicht moest zijn tussen autochtone en allochtone Tilburgers om de ongedeelde stad te krijgen die we willen. Nog maar kortgeleden werden we door GroenLinks-wethouder Mevis verketterd als we woorden als segregatie durfden te gebruiken. Nu komt zijn college zelf met een nota die het woord Segregatie in de titel heeft.

We hoeven niet perse gelijk te krijgen, maar de Apartheid neemt toe en de negatieve gevolgen zijn nu al enorm. Rijke en arme Tilburgers groeien steeds verder uit elkaar, net als lichte en gekleurde Tilburgers. En vaak zijn de arme Tilburgers tegelijk de gekleurde. Er is steeds minder begrip voor elkaar, steeds minder gezamenlijkheid, steeds meer vijandigheid, agressie. De stad wordt minder leefbaar, burgers minder sociaal. We leven niet mét of zelfs maar náást elkaar maar steeds meer tegenover elkaar, van elkaar vandaan. Dat moet anders. We moeten elkaar gaan herkennen, erkennen en waarderen. En dat kan alleen maar door met elkaar te wonen, werken, naar school te gaan. Van jongsaf aan.

Concreet betekent dat volgens ons dat de gemeente het volgende moet gaan doen:
1. Zorg dat al je basisscholen (niet alleen de zogenaamde Brede Scholen waar je als college goeie sier mee kan maken) in mooie, goed uitgeruste gebouwen zitten met zoveel mogelijk voorzieningen. Dat maakt ze aantrekkelijk voor ouders, die het dan niet verderop hoeven te zoeken. Kost wé, hedde wé. Oftewel: De kosten lopen voor de baten uit.
2. Zorg dat elke basisschool alle mogelijke ondersteuning van deskundigen krijgt bij de hulp aan zorgleerlingen. Ook hier weer: Kost wé, hedde wé.
3. Zorg dat alle Tilburgse ouders van 3-jarigen schriftelijke en mondelinge informatie krijgen over het onderwijssysteem, over alle scholen in de buurt, over het goeie moment van aanmelding. Dat kan bijvoorbeeld via gericht verstuurde, leesbare informatiefolders, consultatiebureau’s, wijkcentra, etc.
4. Nodig elk jaar alle ouders van 3-jarigen in elke buurt op één school (om te beginnen op een zogenaamde “zwarte” school) een scholenmarkt waar alle scholen in de buurt zich presenteren. Zo kunnen ouders eindelijk eens op basis van genoeg informatie een gemotiveerde keuze maken.
5. Spreek met alle basisscholen één vast moment van inschrijving af. Zo hebben álle ouders (dus niet alleen de best opgeleide en geïnformeerde) evenveel kans om hun kind op de school van hun keuze te krijgen.
6. Maak peuterspeelzalen gratis. Of beter nog: Hef het verschil op tussen peuterspeelzalen en kinderopvang. Dan komen kansrijke en kansarme peuters pas echt samen.
7. Bied een vorm van vóór- en vroegschoolse educatie (voor jonge kinderen met taal- en ontwikkelingsachterstanden) aan op elke school en peuterspeelzaal. En dan niet alleen in zogenaamde achterstandswijken.
8. Beloon scholen die succesvolle manieren hebben bedacht om leerlingen uit alle bevolkingsgroepen te krijgen en te houden.
9. Ondersteun ouders die tegen alle vooroordelen in hun kinderen toch naar de buurtschool laten gaan. En laat die goeie voorbeelden aan andere ouders zien.
10. Bouw in elke buurt huizen in alle soorten, maten en prijsklassen. Bied een scala aan activiteiten en voorzieningen voor alle bewoners, met veel groen, speel- hang- en ontmoetplekken.

Dan pas ben je echt op weg naar een ongedeelde stad waar mensen daadwerkelijk samenleven.

De wethouder stelt nu voor het eerst een “openbaar debat” voor, denkt na over een scholenmarkt, praat over “commitment”, over meetbare doelen en streefcijfers en over concrete maatregelen vanaf medio dit jaar. Veel verder gaat het nog niet (het college heeft het vast veel te druk met Adje’s Midi, het Textielmuseum-sponsorfiasco, de kruiswegstatie-kunstcensuur, de Vaticaanse klokkenluider, de mega-mall, het draaiende huis, de Cityring en de Spoorzone). De SP-fractie zal ondertussen voorstellen blijven doen voor een ongedeeld Tilburg.

Overige opinie-artikelen