Pilot Buurtparticipatie van start

28 februari 2008

Pilot Buurtparticipatie van start

Gisteren starte in de Bosstraat in Udenhout de eerste pilot Buurtparticipatie waarbij bewoners zelf zeggenschap krijgen over de herinrichting van hun directe leefomgeving. "Het is twee jaar geleden dat de SP hiertoe een initiatiefvoorstel indiende, maar nu gaat het dan toch gebeuren. Het is lang voorbereid en de uitvoerende ambtenaren hebben daar ook enthousiast aan bijgedragen. Ik hoop echt dat het werkt", aldus SP fractievoorzitter Johan van den Hout.

Er wordt in Tilburg jaarlijks tientallen miljoenen euro’s uitgegeven aan de aanleg en het onderhoud van ‘grijs en groen’ en de handhaving van de woonomgeving. Bijna jaarlijks wordt een voorstel ingediend voor een ‘inhaalslag’ bij het grijs- en groenonderhoud. Van den Hout: "Burgers klagen veel over de staat van het grijs- en groenonderhoud in hun directe omgeving, maar hebben daar verder weinig merkbare invloed op. Het voorstel voorziet in een systeem waarbij burgers zelf en direct de prioriteiten bepalen en het budget verdelen. Dat is wennen, voor iedereen, en een aantal pilots is dan ook van groot belang om te zien op welke wijze dit het beste vormgegeven kan worden".

In een concrete straat waar onderhoud of herinrichting op het programma staat worden de plannen daarvoor anders opgesteld dan tot nu toe gebruikelijk is. "De gemeente geeft een aantal kaders aan waar we niet om heen kunnen. Als de riolering kapot is moet die vervangen worden, daar is geen discussie over. Ook zijn er tal van wettelijke regelingen over bijvoorbeeld de minimale hoeveelheid verlichting enzo. Dat wordt vastgelegd, maar dan blijft er nog een heleboel over. Wil de straat meer groen, brede stoepen of meer parkeren, of een speelpleintje, of is dat speelpleintje juist achterhaald, willen ze ondergrondse afvalcontainers, of misschien wel eenrichtingsverkeer? Op tientallen punten moeten buurtbewoners in onderling overleg hun prioriteiten vaststellen en daarbij binnen het besteedbare budget blijven. Dat is een flinke uitdaging, voor zowel de buurtbewoners als de gemeente", aldus Van den Hout.

Het voorstel heeft heel wat voeten in de aarde gehad. "De huidige manier van het financieren van onderhoud en herinrichting bijvoorbeeld, die moet deels op z'n kop gezet worden. Geld kwam er pas als precies bekend was wat er moest gebeuren. Nu moeten we een budget vaststellen en vervolgens de verantwoordelijkheid overdragen aan de buurtbewoners. Daar zijn dus criteria voor nodig, en dat valt nog niet mee. Deze eerste pilot in Udenhout moet inzicht geven in een aantal van die processen, en dan kunnen we het verder uitbouwen". Van den Hout is wel optimistisch: "Een verandering in de manier van denken over wie verantwoordelijk is voor de inrichting van een straat of buurt gaat nooit snel. Maar 8 buurtbewoners in Udenhout hebben zich gisteren tijdens de presentatie al gemeld voor een comite dat de zaak gaat oppakken. Het wordt een zoektocht en dat is best spannend"

SP presenteert initiatiefvoorstel buurtparticipatie (29 maart 2006)