PvdA over collectief energie inkopen: draaien en jatten

21 februari 2008

PvdA over collectief energie inkopen: draaien en jatten

Gisteren stelde de PvdA vragen aan het college over de mogelijkheid collectief energie in te kopen. Volgens woordvoerder De Weijer levert dat goedkopere energie op. "Inderdaad", zegt SP fractievoorzitter Van den Hout, "Daarom stelden wij dat in 2005 al voor en stemde de PvdA toen tegen. In 2006 werd ons voorstel door het college overgenomen, maar zoals gewoonlijk in een la gelegd. En dan nu mooie sier maken? Je kunt ook te ver gaan met draaien en jatten".

Tijdens de begrotingsbehandeling in november 2005 diende de SP een bescheiden motie in die het college opriep te bekijken of het mogelijk zou zijn collectief energie in te kopen. "Tilburg was toen bezig met de collectieve zorgcontracten voor minima, en in diezelfde geest wilden wij dat er naar energie werd gekeken. Als we dat collectief zouden inkopen zou dat een stuk goedkoper zijn en veel schelen in de woonlasten. De PvdA stemde toen tegen dat voorstel (steun kwam alleen van GroenLinks en de ouderenpartij)", aldus Van den Hout.

Toen we een jaar later, in december 2006, de armoedenota behandelden diende de SP opnieuw datzelfde voorstel in: koop energie collectief in zodat het een stuk goedkoper wordt. Van den Hout: "Wethouder Mevis nam deze motie over en dus is dit sinds ruim een jaar een staande opdracht aan het college. Dat daar verdomd weinig mee gebeurd is niks nieuws, het college trekt zich over het algemeen weinig aan van opdrachten van de raad, zeker als die uit de koker van de oppositie komen".

"Maar om dan vervolgens als PvdA-fractie te proberen mooie sier te maken met een voorstel over het collectief inkopen van energie gaat echt te ver. Ten eerste staat mij de draaikonterij enorm tegen: als je daar voor bent stem dan verdomme ook gewoon voor zo'n voorstel als dat door ons wordt ingediend. En ten tweede weet ook mevrouw De Weijer heel goed dat het college onze opdracht daartoe vorig jaar heeft overgenomen, daar zat ze zelf bij. Al met al een schaamteloze voorstelling".

De SP fractie stelt vandaag schriftelijke vragen aan het college over de stand van zaken van de toezegging om het Essent te onderhandelen over de collectieve inkoop van energie.

SP motie collectief energiecontract 2005
SP motie collectief energiecontract 2006