SP wil veiligheidsforum

6 februari 2008

SP wil veiligheidsforum

Nu het vertrouwelijk veiligheidsoverleg in het presidium is afgeschaft is er meteen geen contact meer tussen de raad, de politie en het openbaar ministerie. De SP betreurt dat en is op zoek naar een alternatief. Fractievoorzitter Van den Hout: "Een veiligheidsforum, openbaar, met medewerking van alle betrokkenen, dat is een mogelijkheid die wij graag willen bespreken". De fractie stuurde daarover vandaag onderstaande open brief naar burgemeester Vreeman en de fractievoorzitters in de raad.

Aan: Burgemeester Vreeman en Griffier Vrenken
CC: Fractievoorzitters Tilburgse gemeenteraad

Tilburg, 6 februari 2008

Geachte heren,

Vanuit kent u ongetwijfeld onze waardering voor het contact dat in Tilburg bestond tussen de fractievoorzitters, de politie en het OM. Wij begrijpen dat het op dit moment niet mogelijk is terug te keren naar die situatie. Toch willen wij voorstellen om een alternatief te organiseren, want het ontbreken van contact zou ons in de toekomst te veel kunnen opbreken. Een meer informeel veiligheidsforum is mogelijk zo’n alternatief.

Met het opheffen van het besloten OOV-gedeelte van het presidium is er geen enkel contactmoment meer tussen de gemeenteraad en politie en openbaar ministerie. Vanuit andere commissies wordt met enige regelmaat overlegd met ‘partners in de stad’ (bijvoorbeeld met de woningbouwcorporaties), en is het bovendien gebruikelijk dat veel van deze partners inspreken tijdens commissievergaderingen. Over tal van onderwerpen worden meer of minder formele voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd, en op fysiek gebied is er elke week een aantal bewonersavonden waarop concrete projecten besproken worden. Maatschappelijke organisaties nodigen raadsleden met regelmaat uit voor bijeenkomst om hun programma toe te lichten. Voor het OM en de politie ligt dat anders. Hun inbreng in het lokale veiligheidsdebat is nu veelal beperkt tot ‘crisissituaties’ waarover de burgemeester bepaald dat het presidium vertrouwelijk geïnformeerd moet worden.

Maar veiligheid is een te belangrijk onderwerp om te beperken tot crisissituaties of ad hoc besprekingen naar aanleiding van conflicten. Ook zijn niet alle zinvolle discussies over de ontwikkeling van veiligheidsbeleid in Tilburg ook meteen zinvolle onderwerpen voor een commissievergadering. Wij stellen voor om een vorm van contact tussen gemeenteraad, politie en OM te organiseren om deze lacune enigszins op te vullen.

Analoog aan het overleg tussen de commissie Fysiek en de woningbouwcorporaties, is het een mogelijkheid om drie of vier keer per jaar een avond over een veiligheidsthema te organiseren, openbaar, of in ieder geval niet vertrouwelijk. Een soort lezing of forum met politie en OM, maar wellicht ook externe deskundigen. Ook in het overleg met de corporaties komen zaken aan de orde die wel van belang zijn voor het beleid inzake bouwen en wonen in Tilburg, maar het toch niet altijd halen als onderwerp voor een vergadering van de commissie Fysiek. Het is ook een ‘elkaar op de hoogte houden’, zonder dat dit onmiddellijk praktische gevolgen heeft. De corporaties gaan niet over het beleid van de gemeente en vice versa, maar dat weerhoudt gelukkig de partners er niet van om met elkaar te spreken over onderwerpen die voor beiden van belang zijn. Wij kunnen ons het ‘veiligheidsforum’ op een vergelijkbare manier voorstellen.

We vragen de burgemeester te overwegen om drie of vier keer per jaar gastheer te zijn voor zo’n forum, op het stadhuis, in samenwerking met politie en OM en een kritische externe gastlezer. We zouden hem vanuit het presidium suggesties kunnen meegeven voor onderwerpen. De griffie zou een rol kunnen hebben in de concrete organisatie van deze bijeenkomsten.
Graag zouden wij deze aanzet bespreken op de volgende bijeenkomst van het presidium.

Met vriendelijke groet,
Namens de SP fractie