Een nieuw college?

14 april 2008

Een nieuw college?

Nu het PvdA-CDA-GL college is gevallen is de vraag hoe nu verder. "De PvdA zal als grootste partij hierin het voortouw nemen, neem ik aan. Of zij nogmaals kiezen voor een bestuur met het CDA lijkt twijfelachtig, maar in de politiek weet je natuurlijk maar nooit. De SP heeft haar positie sinds de verkiezingen van 2006 niet veranderd", aldus SP fractievoorzitter Van den Hout.

"Ons is twee jaar geleden wel verweten dat wij niet met het CDA in zee wilden gaan. Wij vonden hun bestuursstijl te onbetrouwbaar, naast natuurlijk inhoudelijk bezwaren tegen hun programma en tegen het automatische dat de christendemocraten altijd onderdeel van het college uitmaken. Me dunkt dat dat eerste bezwaar nu wel bewezen is: met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig!".

De SP ging in 2006 de verkiezingen in met het Manifest voor een Beter Tilburg (zie hier). Van den Hout: "Inzet was toen om over collegevorming te spreken met elke partij die de uitgangspunten daarvan voldoende kon ondersteunen. Dat is nu niet anders, al is er in de tussentijd natuurlijk wel veel gebeurd. Toch geldt voor ons nog altijd dat een college een weerspiegeling zou moeten zijn van de laatste verkiezingen. De drie winnaars van destijds, SP, PvdA en LST, hebben een meerderheid die in 2006 niet fatsoenlijk is onderzocht. Het taboe vanuit de PvdA om met de LST te regeren maakte dat onmogelijk. Ik ben benieuwd of zij daar nu anders over denken". Ook een college van PvdA, SP, GL en VVD is door de SP in 2006 geopperd. "Ik herinner me dat daar niet over gesproken mocht worden omdat GroenLinks daar een veto over uitsprak. Maar zowel PvdA als GroenLinks zijn de laatste twee jaren met het CDA behoorlijk van een koude kermis thuisgekomen, dus misschien dat ze daar nu ook anders over denken", aldus Van den Hout.

"Wij verwachten niks, maar zijn zo open als we in maart 2006 al waren. Ik neem aan dat het college te ver is opgebroken om een doorstart te maken, en dat Jan Hamming op niet al te lange termijn opnieuw gesprekken zal aangaan met alle partijen in de raad. Dat wachten we af. Maar onze inzet is duidelijk, en dezelfde als twee jaar geleden: niet met dit onbetrouwbare CDA, alle lijken moeten uit de kast en er moet open gesproken kunnen worden over een programma waarin voor ons het Manifest voor een Beter Tilburg herkenbaar is".

SP posities in maart 2006:
Open brief aan Jan Hamming over collegevorming (7 april 2006)
Erop of eronder: mogelijkheden en breekpunten voor een beter Tilburg (23 maart 2006)
SP Manifest “Een beter Nederland begint in Tilburg” (28 februari 2006)
Dossier verkiezingen 2006
Reageer op dit bericht