SP initiatief voor hoogwaardig transferium

3 april 2008

SP initiatief voor hoogwaardig transferium

Een Tilburgs transferium is een lang gekoesterde wens van meerdere politieke partijen in Tilburg. Al in het TVVP besloot de raad tot de aanleg van een (fiets)tranferium. In de raadsvergadering van november 2006 gaf de raad bovendien opdracht aan het college om te komen tot een pilot voor een hoogwaardig transferium, met non-stop pendeldienst en fietsverhuur. Marjolein Buijssen: "Maar wethouder Aarts heeft het plan helemaal uitgekleed. Om een compleet fiasco te voorkomen geven we haar opnieuw de duidelijke opdracht voor een echt transferium". De SP dient daartoe vandaag een initiatiefvoorstel in.

Al in de terugkoppeling van deze vergadering bleek dat het college niet van plan was uitvoering te geven aan deze opdracht. Er was een open brief en een heftig commissiedebat nodig om de wethouder er toch toe te bewegen uitvoering te geven aan de motie. In de uitwerking van de plannen is echter weinig overgebleven van de oorspronkelijke intentie van de opdracht aan het college.

Buijssen: "Ondanks de vele discussies in de commissie Fysiek, waarbij de fracties van SP, PvdA, GroenLinks, VSP, AB en D66 keer op keer dezelfde opdracht met betrekking tot het transferium kenbaar hebben gemaakt, heeft het college vanaf begin af aan een andere weg gekozen. Waar de raad koos voor een 'hoogwaardig transferium', gaf het college een onderzoeksopdracht aan Arcadis voor een 'eenvoudige voorziening'. Waar de raad opdracht gaf tot een dagelijkse non-stoppendeldienst voor zowel winkelend publiek als forenzen, koos het college voor een klein busje op zaterdagen, koopzondagen en koopavonden". Waar de commissie koos voor transferium met een fietsenverhuur of -uitleenservice (vergelijkbaar met de OV-fiets), deed het college in eerste instantie onderzoek naar een fietsverhuurplan met zes basisstations in de stad en koos vervolgens voor slechts een handvol fietskluizen op het transferium.

Ook in de laatste commissievergadering Fysiek op 17 maart bleek opnieuw dat het college een andere lijn kiest dan de meerderheid van de raad. De SP-fractie geeft echter de moed niet op en wil met dit voorstel nogmaals een poging wagen dit college ervan te overtuigen dat zij er verstandig aan doet de opdracht van de meerderheid van deze raad uit te voeren.

Nood breekt wet
Het is ongebruikelijk in de Tilburgse gemeenteraad om een initiatiefvoorstel in te dienen waarmee hetzelfde beoogd wordt als een eerder aangenomen raadsbesluit (TVVP) en een eerder aangenomen motie (M014 tijdens de behandeling van de begroting 2007). Maar nood breekt wet. Ondanks herhaalde verzoeken van de raad om vast te houden aan het oorspronkelijke voorstel, werkt het college nu aan de hand van een volledig uitgekleed en afgezwakt plan. Eerst vervielen de voorzieningen op het transferium, vervolgens de dagelijkse pendeldienst en meest recentelijk werd ook het fietstransferium geschrapt.

Hiermee voldoet het collegeplan volgens Marjolein Buijssen niet langer aan de meermaals bevestigde opdracht van de raad: "En dat heeft grote gevolgen voor de pilot. Evaluaties uit andere steden hebben ons geleerd dat een transferium volgens een groeimodel een veel kleinere kans van slagen heeft. Om de kans op succes zo groot mogelijk te maken, moet een transferium van meet af aan goede voorzieningen bieden (met als belangrijkste uiteraard goede overstap mogelijkheden op openbaar vervoer), moeten potentiële gebruikers langdurig geïnformeerd worden en gestimuleerd worden gebruik te maken van het transferium en zelfs dan moet er rekening gehouden worden met een lange aanlooptijd (drie tot vijf jaar). Zeker in een stad als Tilburg, waar een transferium meer dan in andere steden de concurrentie aan zal moeten gaan met een groot aantal parkeergarages in het centrum, moeten we het vanaf het begin af aan goed aanpakken. Met half werk schieten we dan niets op, in tegendeel zelfs, het kan ten onrechte leiden tot een negatieve evaluatie van de pilot", aldus Buijssen.

Als deze pilot mislukt blijven we over drie jaar achter met een aantal parkeerplaats en een paar fietskluizen. Dat is een gigantische kapitaalvernietiging gezien het vele geld en werk die nu in de pilot gestoken worden. Ook zal het behoorlijk afbreuk doen aan het draagvlak dat op dit moment voor het transferium bestaat, in de raad én in de stad. Dat wil de SP voorkomen. Niet door met tegenzin af te wachten en te hopen dat we later nog bij kunnen sturen, maar door nu aan de noodrem te trekken en nog voordat de pilot van start is gegaan deze weer op het juiste spoor te krijgen.

De SP-fractie gelooft nog steeds in de mogelijkheden van een transferium in Tilburg. En gelet op de vele voordelen die een transferium biedt zijn wij nog steeds bereid daar forse investeringen voor te doen. Maar dan moeten we het wel goed aanpakken!

Een transferium zoals het bedoeld was
De meerderheid van de raad heeft in diverse raads- en commissievergadering aangegeven wat zij verwacht van een Tilburgs transferium. We zetten voor u de belangrijkste zaken nogmaals op een rijtje:
• Een transferium met dagelijks non-stoppendeldienst, niet alleen gericht op winkelend publiek, maar ook op forenzen.
• Een transferium met een fietsverhuurdienst vergelijkbaar met de OV-fiets.
• Hoogwaardige voorzieningen op het transferium, te denken valt aan toezichthouders, toiletvoorzieningen, een overdekte wachtruimte en een krantenkiosk.

In het initiatiefvoorstel dat de SP vandaag indient wordt het college - opnieuw - de opdracht gegeven een pilot uit te werken aan de hand van bovenstaande punten, en dit nog voor het zomerreces aan de raad aan te bieden.