Essent in de uitverkoop?

18 juni 2008

Essent in de uitverkoop?

De SP-fractie heeft afgelopen maandag de mogelijke Essent-aandelenverkoop door de gemeente Tilburg op de agenda van de commissie Economie gezet. Tilburg is aandeelhouder van Essent en ontvangt jaarlijks veel dividend op haar 3,5% aandelen. De provincies Noord-Brabant, Limburg en Overijssel hebben eind mei aangegeven van hun aandelen in het bedrijf af te willen. En ook de gemeente Tilburg overlegt over het al dan niet verkopen van de aandelen.

SP-fractievoorzitter Veerle Slegers: “Met die verkoop zou de stad ongeveer €400 miljoen rijker worden. Dat is een berg geld waar veel goeie dingen mee kunnen worden gedaan. De keerzijde van de medaille is dat door verkoop van de Essent-aandelen de gemeente Tilburg en de andere overheids-aandeelhouders volledig de zeggenschap verliezen over Essent, en dus over de energieleverantie.”

Energie is een eerste levensbehoefte. Door de liberalisatie van de energiemarkt zijn zowel voormalige nutsbedrijven zoals Essent, als de nieuwe toetreders zoals Oxxio en GreenChoice zich steeds commerciëler gaan gedragen. Consumentenrubrieken als Kassa en Radar maken overuren bij het aan de kaak stellen van excessen bij het werven van klanten, spookrekeningen, voorschotten en afsluiten. Wat de SP betreft worden de vier publieke energiebedrijven - NUON, Essent, Eneco en Delta - omgevormd tot maatschappelijke ondernemingen die tegenwicht kunnen bieden tegen de private energiebedrijven.

Het ligt voor de hand dat deze vier publieke bedrijven elkaar niet gaan beconcurreren, geen dure reclamecampagnes voeren om bij elkaar klanten weg te kapen en samenwerken bij de inkoop van fossiele brandstoffen. De kosten van dividenden, hoge salarissen voor bestuurders en reclamecampagnes kunnen dan fors worden teruggedrongen met als resultaat een lagere energierekening voor de klanten. Zo hebben de Nederlandse (en dus ook Tilburgse) klanten straks in iedere regio de keuze tussen een degelijk, betaalbaar publiek energiebedrijf naast de commerciële jongens van het snelle geld. Vooral de positie van huishoudens en het midden- en kleinbedrijf zal hierdoor worden versterkt.

Er is dus geen enkele reden tot uitverkoop van onze publieke energiebedrijven. Het wordt tijd voor een publiek debat over de richting van het energiebeleid. De Statenfracties van de SP in Groningen en Noord-Brabant hebben voorstellen gedaan om te komen tot een breed debat met provincies, gemeenteraden en Tweede Kamer over de toekomst van onze energie. De SP-fractie in de Tilburgse raad heeft wethouder Möller gevraagd een dergelijk debat ook in Tilburg te organiseren.

In Brabant wezen CDA, PvdA en VVD het voorstel voor een openbaar debat af. Het resultaat is dat in de provincie de geheimhouding blijft domineren. Daardoor blijven motieven, onderbouwing van argumenten en alternatieven buiten beeld en wordt een democratische besluitvorming gefrustreerd.