Raadsenquete Midi: Ook de rol van het CDA bekijken

15 juli 2008

Raadsenquete Midi: Ook de rol van het CDA bekijken

De inkt waarmee de eerste Midi-contracten zijn getekend is nog niet droog of de CDA-fractie roept al om een raadsenquête. De SP-fractie is altijd voorstander van openheid en helderheid. Mocht op een bepaald moment blijken dat de gemeente rondom de totstandkoming van het Midi-theater onverantwoordelijke dingen doet, dan moet dat boven tafel komen. Voorlopig lijkt het nieuwe college echter nog druk bezig om de, eerder onmogelijk vage, Midi-plannen van het CDA om te vormen tot een concreet nieuw theater voor Tilburg. Of dat lukt, zal voorlopig nog niet duidelijk worden, al was het alleen maar omdat zomerreces en komkommertijd zijn begonnen.

Wel is vastgelegd dat bij een eventueel falen van dit theater-concept het risico voor de gemeente een stuk kleiner is geworden dan voorheen. En dat veel meer financiële en creatieve bedrijven en instellingen belangstelling hebben of al hebben getekend. Tot zover dus niet echt veel reden om nu al om een raadsenquête te vragen. Het CDA denkt daar anders over, en dat is wel te verklaren. Hard roepen om een raadsenquête leidt immers de aandacht af van de rol die het CDA zelf heeft gespeeld vanaf het moment dat het Midi-gedoe begon.

Het was CDA-wethouder Jansen die als eerste overenthousiast met het nog niet goed doordachte Midi-idee aan de haal ging. En het was de CDA-fractie die de andere, op veel meer terreinen en veel zwaarder falende CDA-wethouder Aarts hielp ongeschonden de politieke arena te verlaten door de steun aan de eigen wethouder Jansen in te trekken. Het CDA zit door dit gemarchandeer nu in de oppositie en probeert de uitwerking van de plannen van het nieuwe college te frustreren door steeds maar moord en brand te schreeuwen. Mocht er in de nabije toekomst aanleiding zijn tot onderzoek rondom de verwezenlijking van het Midi-theater, dan moet wat de SP betreft ook de rol van het CDA deel uitmaken van dat onderzoek.

SP tevreden over voortgang Midi-plannen