SP op de Autovrije zondag

15 september 2008

SP op de Autovrije zondag

Op 21 september is de internationale autovrije zondag. Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar voor het eerst zal dan ook in Tilburg het hele gebied binnen de ringbanen autovrij zijn. Op diverse lokaties in de stad zijn feestelijke evenementen georganiseerd. Zo wordt het Pieter Vreedeplein die dag omgedoopt tot 'Bewustzijnplein'. De SP zal daar staan met een kraam om aandacht te vragen voor de alternatieven voor de auto in de stad.
Zoals een hoogwaardig Transferium, en een goede fietsinfrastructuur.spelomobiel

Transferium
Na lang aandringen door o.a. de SP, komt er dan eindelijk een transferium aan de Meierijbaan. Nou ja… een transferium. De vorige (CDA)-wethouder heeft het verzoek van de raad zodanig uitgekleed dat het zo eigenlijk niet mag heten. Er komen een aantal parkeerplaatsen, een paar fietskluizen en een pendelbusje op koopavonden en –zondagen. Beter dan niks… maar deze voorziening is als transferium moeilijk serieus te nemen.
De bedoeling van het raadsvoorstel ging heel wat verder. Als we de auto uit de binnenstad willen weren, moeten we eerst zorgen voor aantrekkelijke alternatieven, waaronder een hoogwaardig transferium.

Fietsers
15 jaar geleden was Tilburg “de fietsstad van Nederland”. Tilburg had een rood fietspad aangelegd dwars door de stad. Mensen van over de hele wereld kwamen kijken hoe wij dat hier geregeld hadden voor de fietser. Helaas is het fietsersbeleid in de jaren daarna tijd behoorlijk verwaarloosd.
Pas de laatste jaren wordt de fiets weer serieus genomen als vervoermiddel. Boodschappen doen, de kinderen naar school brengen, maar ook naar het werk gaan kan vaak het makkelijkst op de fiets, mits de gemeente dat goed faciliteert. En er moet nog veel gebeuren op dat gebied. De fiets-infrastructuur laat nog veel te wensen over maar er wordt (oa door onze SP wethouders) hard aan gewerkt.

Bezoekende fietsers kunnen bij de SP-kraam op een grote kaart aangeven waar ze knelpunten ondervinden in de stad. De SP zal al deze knelpunten bundelen en onder de aandacht brengen bij de gemeente.

Flyer Autovrije zondag 2008
Dossier Autovrije zondag