Probleem Fatma nog steeds niet opgelost

24 november 2008

Probleem Fatma nog steeds niet opgelost

Fatma Smain, de Tilburgse uit Algerije die al jaren illegaal in Nederland verblijft omdat ze tien jaar geleden te bang was om meteen asiel aan te vragen (en daarom nu niet onder de Pardon-regeling valt), wordt nog steeds met uitzetting bedreigd. Ze kan op last van de IND elk moment worden opgehaald door de vreemdelingenpolitie. Daarom voert de SP opnieuw actie, samen met Fatma’s buren, Rana en Rima’s school de Zuidwester en Defense for Children.

Kinderen hebben recht op een liefdevol gezin
Afgelopen donderdag was het 20 november: De Dag van de Rechten van het Kind. SP-raadslid Angeline van Esch en bestuurslid Jan van den Broek gingen naar de Zuidwester om daar de uitverkiezing van de mooiste kindertekening bij te wonen. Alle klasgenootjes van Rana en Rima hadden tekeningen gemaakt over de Rechten van het Kind. Achterliggende gedachte: “Elk kind heeft recht op een liefhebbend gezin. En dus moet Fatma in Nederland blijven bij haar dochtertjes en haar man.” Van de winnende tekening worden posters gemaakt en kaarten. Elk kind van de school krijgt een poster mee naar huis en kaarten om handtekeningen op te verzamelen. Daarna komen er vervolgacties.

Fatma’s echtgenoot Farouk heeft allang de Nederlandse nationaliteit en haar dochtertjes Rana en Rima ook. De IND wil dat Fatma naar Algerije gaat om van daaruit asiel aan te vragen. Om naar Algerije te gaan, heeft Fatma een zogenaamd laissez-passer-document nodig van de Algerijnse consul in Nederland. De consul weigert echter haar dat papier te geven. Hij zegt: “Fatma wil in Nederland blijven, haar gezin is hier, dus waarom zou ik dat laissez-passer geven?” Door deze patstelling leven Fatma en Farouk nu al jaren in martelende onzekerheid. Ze zijn alleen voor de islamitische wet getrouwd, niet voor de Nederlandse, en dus krijgt Farouk (die is afgekeurd wegens ziekte) een bijstandsuitkering voor een éénoudergezin. Het gezin moet naar de voedselbank om te overleven. Fatma heeft geen ziektekostenverzekering en dus geen recht op medische behandeling. Onlangs viel ze van de trap. De EHBO-arts wilde haar niet behandelen tenzij ze contant afrekende.

schoolkinderen
Alle kinderen hebben een tekening gemaakt

Winnende tekening
Fatma en schoolkinderen met de winnende tekening