College moet verkoopplannen Essent bespreken met raad

18 januari 2009

College moet verkoopplannen Essent bespreken met raad

De SP-fractie heeft samen met de LST de plannen van Essent voor verkoop aan het Duitse energiebedrijf RWE op de agenda van de eerstvolgende commissie Economie op 9 februari aanstaande gezet. Wethouder Möller van Economische Zaken moet wat de SP betreft dan de raadscommissie informeren over de plannen en over de rol van de gemeente. Tilburg is voor iets meer dan 3% aandeelhouder van Essent en beslist dus mee over de voorgenomen verkoop, zij het in beperkte mate. Op 30 juni van dit jaar moet de beslissing zijn gevallen. De grootste aandeelhouders zijn de provincies Brabant, Overijssel, Limburg, Flevoland, Groningen, Friesland en Drenthe. Gemeentes zoals Breda en Tilburg hebben minder in de melk te brokkelen maar praten wel mee. SP en LST willen weten van de wethouder hoe het proces richting de overname tot nu toe is verlopen en hoe de gemeente Tilburg zich als aandeelhouder tot nu toe in het proces heeft opgesteld.

Fokke en Sukke over Essent

Bron: www.foksuk.nl