Nee tegen overname Essent door RWE

10 januari 2009

Nee tegen overname Essent door RWE

SP wil dat Tilburgs college nee zegt tegen overname Essent door RWE.
Energiebedrijf Essent wil zich laten overnemen door de Duitse energiegigant RWE. Aanstaande maandag beslissen de aandeelhouders (waaronder de provincie en de gemeente Tilburg) of Essent serieus met RWE gaat praten. De SP-raadsfractie in Tilburg doet een dringend beroep op het college om maandag tegen de overname te pleiten.
Essent

Volgens de SP is overname van Essent door RWE volstrekt ongewenst. Fractievoorzitter Veerle Slegers van de SP: “Zo’n overname door een machtig buitenlands megabedrijf levert een belangrijke publieke voorziening als energie nog verder uit aan de vrije markt. De winst is voor een kleine elite en de gewone man en vrouw blijven zich blauw betalen. En de overheid heeft dan helemaal geen zeggenschap meer over de productie en levering van energie, een absolute eerste levensbehoefte van mensen.” Slegers noemt het wrang dat het nieuws van de voorgenomen overname net in de week bekend werd gemaakt waarin Rusland de gaskraan dichtdraaide. Daardoor bleven niet alleen de Oekraïne maar ook andere landen middenin de winter verstoken van gas: “Dat maakte weer eens pijnlijk duidelijk wat er gebeurt als nutsbedrijven worden geprivatiseerd.”

De afgelopen maanden hebben volgens de SP getoond wat er gebeurt als de neoliberale zeepbel uit elkaar spat. Slegers: “De overheid mocht zich van de vrijemarkt-profeten nooit met banken en bedrijven bemoeien. Nu mag diezelfde overheid ze redden. En de samenleving betaalt letterlijk en figuurlijk de prijs.” Slegers wil dat het Tilburgse college leert van deze gebeurtenissen: “Dat betekent dus niet op dezelfde voet verder gaan door mee te gaan in verdere privatisering van Essent.” Tilburg is met 3,75% slechts een kleine aandeelhouder maar kan en moet volgens de SP toch een krachtig pleidooi houden voor behoud van zoveel mogelijk controle over Essent door de overheid.

Essent in de uitverkoop?