h

MALL MAAKT MEER KAPOT DAN JE LIEF IS

29 mei 2009

MALL MAAKT MEER KAPOT DAN JE LIEF IS

Tegenstanders van de komst van de Tilburgse megamall hebben een gezamenlijke boodschap uitgebracht aan de inwoners van Tilburg, die op 6 juni mogen gaan
stemmen tegen of voor de komst van zo'n mall. Hieronder de tekst van die boodschap.

Het is even wennen maar gezien het enorme belang voor Tilburg hebben wij - CDA, LST, SP, GL en AB - besloten met een gezamenlijke persverklaring te komen.
U begrijpt, gezien de achtergrond van onze partijen, dat deze samenwerking redelijk uniek is. "Dan moet er wel iets aan de hand zijn", zult u zeggen. Dat klopt. In onze ogen staat de toekomst van Tilburg op het spel. Dat klinkt niet alleen dramatisch maar is het ook. Wij vrezen dat de toekomst van Tilburg, vanuit verschillende invalshoeken bekeken, gevaar loopt. Die vrees komt niet voort uit een soort conservatisme dat vernieuwing geen kans wil bieden (behoudzucht) of de wens om concurrentie te beperken, zoals voorstanders ons verwijten, nee, die vrees komt voort uit een oprechte en realistische overtuiging dat deze Shopping Mall een enorme inbreuk betekent op de verdere ontwikkeling van onze stad zowel op het sociaal-economisch vlak als op milieugebied.

In andere landen (Engeland, Frankrijk en Duitsland) zijn nieuwe initiatieven voor Shopping Malls al verboden of staan op het punt verboden te worden. In de VS is de op een na grootste exploitant van Shopping Malls (meer dan 200) al failliet verklaard. Ze lopen leeg. Het is in vele opzichten een achterhaald fenomeen. Moeten wij er dan nu in Tilburg mee beginnen? Wij denken van niet.

Wij sommen onze bezwaren nog eens op, met die kanttekening dat de weging van bezwaren per partij verschilt. De volgorde van de bezwaren is volstrekt willekeurig en ook niet uitputtend.

  1. De buurtvoorzieningen in de wijken zullen aanzienlijk verminderen. Kortom de leefbaarheid staat onder druk. Hoe gaat men dat compenseren? OVG geeft aan in extra maatregelen te willen investeren tot een bepaald maximum. Begrijpelijk vanuit hun standpunt geredeneerd, maar niet vanuit de gemeente. Ook hier zal de gemeente op termijn flink in de buidel moeten tasten. De gemeente zijn wij allen; het gaat ons dus flink wat geld kosten.
  2. Wij hebben nog zoveel plannen en mogelijkheden om onze binnenstad en wijkwinkelcentra aantrekkelijker te maken. Als het uw geld was dat daar in geïnvesteerd zou moeten worden, zou u dat dan doen met de wetenschap dat er een Mega Shopping Mall vlakbij wordt gebouwd? Wij denken van niet en dat geldt dus ook voor anderen. Onlangs gaven investeerders aan niet meer of minder te willen investeren zolang de Shopping Mall boven de markt blijft hangen. Het betreft voorgenomen investeringsprogramma's in het Wagnerplein, centrum Tilburg, Westermarkt, Aabe-complex, Eikenbosch, Palletplein enz, enz.. Op termijn betekent dit verlies aan kwaliteit, achteruitgang van het voorzieningenniveau, minder aantrekkelijke woonomgeving, kortom: aantasting van de leefbaarheid.
  3. Gelooft u nu echt dat de bezoekers na uren winkelen in de Shopping Mall nog doorrijden naar het centrum van Tilburg. De Mall wordt op de kaart gezet, niet Tilburg. Wij moeten krachtig investeren in de stad en de wijken, daar moeten we voor gaan. We boeken vooruitgang, weliswaar met vallen en opstaan, maar het gaat de goede kant op. Deze positieve ontwikkeling moeten we koesteren en niet laten verstoren door een megalomaan winkelcentrum aan de rand van de stad.
  4. Extra werkgelegenheid wordt door de voorstanders als argument naar voren gebracht. In onze ogen is er eerder op zijn hoogst sprake van verschuiving van werkgelegenheid. Sterker nog, als de binnenstad haar functie als recreatief winkelgebied verliest, zullen daar de andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de horeca, onder lijden. Er zal dus niet alleen sprake zijn van banenverlies bij de winkels in het centrum en de wijken maar ook in de horeca en andere sectoren. Zo de Mall al zorgt voor extra werkgelegenheid, dan zal die netto veel kleiner zijn en weegt dit enige argument voor de Mall niet op tegen alle nadelen van de Mall.
  5. De ontwikkelaar OVG gaf onlangs aan dat mevrouw Laglas, de trekker van het Mall-project, de directie van OVG verlaat. Vorige week werd een forse vertraging van de planontwikkeling aangegeven: de streefdatum is nu eind 2014 in plaats van 2011. Allemaal terugtrekkende bewegingen. Je kunt dit project natuurlijk niet jaren boven de markt laten hangen. Nieuwe initiatieven en investeringen zullen niet of nauwelijks van de grond komen en dat is funest voor de huidige detailhandelsstructuur en werkgelegenheid.
  6. Over de verkeersafwikkeling, mogelijke knelpunten, de extra luchtverontreiniging en geluidsbelasting zijn de meningen van deskundigen verdeeld. Rijkswaterstaat hanteert andere uitgangspunten dan het door de gemeente Tilburg ingeschakelde onderzoeksbureau. De uitkomsten zijn dus fors afwijkend. U raadt het al: het door de gemeente ingeschakelde onderzoeksbureau ziet veel minder knelpunten dan rijkswaterstaat. De luchtverontreiniging vindt de gemeente uit dien hoofde dus ook acceptabel. De milieuwethouder geeft overigens aan dat realisatie van de Mall uit milieu-oogpunt ongewenst is! Er zal fors geïnvesteerd moeten worden in de aanpassing van de infra-structuur. De projectontwikkelaar OVG investeert hierin tot een bepaald maximum. De PvdA gaf aan dat de gemeente direct noch indirect mag opdraaien voor kosten door de komst van de Mall. Dat kunnen we natuurlijk wel op onze buik schrijven. Dat is een fabeltje. Wij gaan hier fors aan meebetalen.
  7. De Mall zal 10.000.000 tot 14.000.000 bezoekers per jaar trekken of moeten trekken om exploitabel te zijn. Dat is 3 tot 4 keer zo veel als de Efteling. Ook al komt er een hoogwaardige openbaar vervoersverbinding, het (overgrote) merendeel van deze bezoekers zal met de auto komen. Dat betekent zo'n 500.000.000 extra autokilometers per jaar en dus grote extra schade aan het milieu en de volksgezondheid door de uitstoot van fijnstof en van CO2 en andere broeikasgassen, door de extra aanslag op de voorraad fossiele brandstoffen en door de extra geluidsbelasting. Nu al worden langs de aanvoerroutes naar de Mall de grenswaarden overschreden.
  8. Geen of onvoldoende natuurcompensatie in Tilburg, wel in de rest vanBrabant. Wij de lasten, zij de lusten.
  9. De diepgang van diverse onderzoeken en analyses zijn zeer beperkt. Effecten en consequenties worden makkelijk als acceptabel bestempeld terwijl de mate waarin de Mall tot voordeel strekt onvoldoende wordt aangetoond en afgewogen. Dus lichtzinnigheid van benadering en oordeelsvorming.
  10. Wij geloven absoluut niet in het onderscheidende / complementaire karakter van deze Shopping Mall, behalve dan dat deze heel groot is (ca 100.000 m2). Nergens in Europa is een dergelijke Mall ontwikkeld met een primaire markt kleiner dan 500.000 consumenten. Wat je krijgt is dus een waterhoofd op een te klein lichaam, bovendien staat de koopkracht in de regio een exclusief hoogwaardig aanbod in de weg.

Een winkel wordt door de gemeente complementair genoemd als het voldoet aan één van onderstaande criteria (nieuwe detailhandel nota):

  • a. de winkel voert een breder dan wel dieper assortiment dan gebruikelijk voor betreffende formule;
  • b. de winkel is groter dan gebruikelijk voor de betreffende formule;
  • c. de formule dan wel het gevoerde assortiment van de formule is nieuw in midden-brabant;
  • d. de winkel zal binnen de formule een flagshipstore vormen.

U begrijpt het al: hier kun je alle kanten mee op, niet te handhaven. Er is bovendien ook nog eens bepaald dat slechts één derde van het aanbod complementair dient te zijn, twee derde dus niet. Het resultaat: nauwelijks of geen onderscheid met een gemiddeld winkelcentrum van een stad, dus meer van hetzelfde! Ook de Kamer van Koophandel is die mening toegedaan!

De Mall maakt meer kapot dan je lief is.

U ziet, meer dan genoeg redenen om grote vraagtekens te plaatsen bij de komst van de Shopping Mall, sterker nog, wij hopen dat u op basis van genoemde argumenten een krachtige stem tegen laat horen. Stem tegen de komst van de Mall en kies voor Tilburg!

CDA Maarten van den Tillaart
LST Hans Smolders
SP Veerle Slegers
GL Marjo Frenk / Marc Vintges
AB Marcel van den Hoven

Het bovenstaande kort samengevat:

  1. Het winkelaanbod in de mall zal niet onderscheidend zijn. Dus meer van hetzelfde!
  2. Geen extra werkgelegenheid, maar verschuiving van werkgelegenheid.
  3. De realisatie van de Mall betekent extra verkeersoverlast en milieuverontreiniging.
  4. Het gaat de gemeente op termijn veel geld kosten: infra-structuur en extra maatregelen om de nadelige gevolgen te compenseren, wat overigens toch niet gaat lukken.
  5. Tilburg ondervindt vooral de nadelen, de projectontwikkelaar hoopt op voordelen. De gemeente loopt veel te veel aan de leiband van de projectontwikkelaar, die overigens nog geen garanties heeft afgegeven en ook nog geen eindbelegger heeft gevonden. Tot nu toe lijkt het motto: misschien bouwen, winst opstrijken en wegwezen.
  6. Geen behoefte aan een icoon van consumentisme waar de stad niet beter van wordt.
  7. Verschraling van het voorzieningenniveau door het uitblijven van investeringen in het centrum en de wijken met als gevolg aantasting van de leefbaarheid. Vooral zij die wat minder mobiel zijn zullen de nadelige gevolgen ondervinden.
  8. Ernstige vertrouwensbreuk tussen gemeente en bestaande investeerders/ondernemers.
  9. Een project als de Mall jaren boven de markt laten hangen is onverantwoord.

De Tilburgse Koerier
Platform Stop de Mall

U bent hier