Petitie voor betere luchtkwaliteit in Tilburg

22 september 2009

Petitie voor betere luchtkwaliteit in Tilburg

WNM, een aan Milieudefensie gelieerde werkgroep, had een mars georganiseerd voor schone lucht in onze stad. Afgelopen (autovrije) zondag werd die gelopen. De mars werd aangevoerd door Fernand Palmen, gepensioneerd longarts, en één van de presentatoren van het Milieucafé, Michel Jehae. Ter afsluiting van de mars boden zij een petitie aan aan wethouders Van den Hout (SP, verkeer) en Moorman (PvdA, milieu).

Aanbieden petitie

Jaarlijks sterven in Tilburg zo'n 200 mensen aan luchtwegproblemen. Velen hebben vanwege een ziekte, zoals bijvoorbeeld astma, soms veel last van verontreinigde lucht. En ook voor gezonde mensen kan een slechte luchtkwaliteit onplezierig zijn. Het is daarom zeker de moeite waard om te werken aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Tilburg werkt daar ook aan. Bijna 50 stadsbussen rijden hier al enkele jaren op aardgas. Tilburg kent een milieuzone. En een paar uur nadat Van den Hout de petitie had mogen ontvangen, opende hij het Transferium.
Ook aan de toekomst wordt hard gewerkt. Zo is Van den Hout bezig een centraal distributiesysteem voor goederen op te zetten in de Kanaalzone. Daardoor hoeven er straks minder vrachtwagens met een paar pakketjes de stad in: het is, zeg maar, een soort transferium voor pakketjes. Ook Moorman zet zich volop in voor schonere lucht. Zij is bezig met uitbreiding van de milieuzone. Daarbij wordt ze behoorlijk tegengew2erkt door enkele winkeliers, maar er zijn ook steeds meer mensen die de zone juist wel willen.

Help ons

Natuurlijk kunnen we nog veel meer doen. De petitie is daarom in dank aanvaard. Ze ging vergezeld van enkele interessante suggesties, waar de SP zeker over zal gaan nadenken. En als de SP gaat nadenken, dan komt er vaak iets goeds uit!

Milieucafé
SP-wethouder opent transferium