Regering misleidt mensen over AOW-maatregel

24 september 2009

Regering misleidt mensen over AOW-maatregel

Tijdens Buskruit!, het afgelopen zondag gehouden Poltiek Café van de SP in Tilburg, vertelde SP Tweede Kamerlid Fons Luijben over de voorgenomen maatregel van de regering om de leeftijd van de AOW te verhogen van 65 naar 67. Een maatregel die volgens Fons geen enkele oplossing biedt voor de economische crisis. De gewenste besparing van 4 miljard euro valt namelijk pas in 2040 te verwachten, terwijl het waarschijnlijk is dat er in werkelijkheid helemaal geen geld wordt bespaard. De maatregel kost juist geld. De andere uitkeringen moeten dan namelijk ook twee jaar langer doorbetaald worden en die kosten aanzienlijk meer geld dan de AOW. Bovendien werkt momenteel nog maar 13% van de mensen die de 64-jarige leeftijd bereikt hebben. De regering rekent echter met 100% van de mensen die zouden moeten doorwerken.

Fons Luijben in Tilburg

Kortom: het is tijd dat alle jongeren van Nederland uit hun winterslaap ontwaken. Deze maatregel zal namelijk met name hen in de portemonnee treffen. De twee jaar extra die zij op hun AOW moeten wachten, kost hen ieder netto 20.000 euro. ROOD!, de jongerenafdeling van de SP, is zich hier volgens Fons Luijben terdege bewust van: “Nu de rest van de jongeren in Nederland nog!’ Want de ouderen hebben het allang door dat dit een onzalige maatregel is. Op de ouderenbeurs die de heer Luijben afgelopen zaterdag bezocht, werden door de ouderen massaal handtekeningen gezet op de handtekeningenlijsten voor de actie 65 blijft 65!, die de SP samen met de Vakbonden voert.

Formeel wacht de regering nog op het SER-advies, waarin mogelijke alternatieven voor de maatregel van 65 naar 67 worden aangegeven. Hiervan valt vooralsnog echter niet te veel verwachten.  Dit terwijl naast de SP en de vakbonden, ook de verzekeringmaatschappijen ziedend zijn over de voorgenomen maatregelen. Door vanaf nu de AOW-leeftijd per jaar steeds met 1 maand te verhogen wordt administratieve chaos gecreëerd die bakken met geld gaat kosten.

De argumenten die voor het nemen van de maatregel genoemd worden, namelijk het ‘onbetaalbaar worden van het systeem’ en ‘minder jongeren moeten de lasten opbrengen’ snijden niet veel hout. Uit berekeningen blijkt dat momenteel nog 35 miljard euro per jaar voor de AOW wordt ingebracht, terwijl er nog maar 24 miljard euro per jaar wordt uitgekeerd. Van een tekort is dus nog lang geen sprake. Ook het argument dat jongeren zwaarder belast dreigen te worden is niet geldig: uit berekeningen blijkt dat deze last in niets verschilt van zeg ’50 jaar’ geleden. Ook het argument van werkgelegenheid klopt niet: De maatregel zou 50.000 tot 70.000 arbeidskrachten kunnen opleveren, maar ten opzichte van het totaal aantal werkenden stelt dat helemaal niet zo veel voor.

Het probleem is dat de regering met continue sombere berichten de mensen angst heeft ingeboezemd. Hierdoor zijn mensen gaan geloven dat de AOW-maatregel nodig is om de economische crisis te bestrijden. Dit geeft echter het verkeerde beeld. De SP zal daarom blijven strijden met haar actie ’65 blijft 65’ door middel van TV- en radiospotjes, advertenties en ludieke acties, zoals het nummer ’65 jaar, trillend op mijn benen’. Met het nummer '65 jaar, trillend op mijn benen' start de SP een mediacampagne tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. Het nummer is een bewerking van '32 jaar (Sinds een dag of twee)' van Doe Maar. Frits Lambrechts neemt de zang voor zijn rekening. Onder andere Thé Lau, Henny Vrienten, Bob Fosko, Agnes Kant en andere SP-Kamerleden werkten mee aan de clip. Hopelijk levert dit genoeg druk op, om de regering haar maatregel in te laten trekken.

Mocht u ook mee willen doen aan deze actie, teken dan de volkspetitie op www.65blijft65.nl!

65 jaar (trillend op mijn benen)