Midi: Hoe het afliep

26 oktober 2009

Midi: Hoe het afliep

De afgelopen vijf maanden heeft de raadsenquĂȘtecommissie Groten (genoemd naar de in augustus plotseling overleden voorzitter, CDA-raadslid Casper Groten) uitgebreid onderzoek gedaan naar de gang van zaken rond verbouwing en exploitatie van het Midi-theater. Op 13 oktober kwam het rapport over het onderzoek uit. Dat werd woensdag 21 oktober in de raad besproken.

Midi-theater

Eerst kwamen in het debat de fractievoorzitters van alle partijen aan het woord om de mening van hun partij te geven en eventueel vragen te stellen over de voornaamste conclusies van de commissie. Daarna beantwoordde Arjan Pronk, de commissievoorzitter de vragen en kregen wethouder Mevis namens het college en burgemeester Vreeman (als enig overgebleven hoofdrolspeler in het Midi-dossier) de gelegenheid om hun visie op het rapport te geven. De fractievoorzitters reageerden daar weer op en tenslotte werd er gestemd over enkele moties die door diverse partijen werden ingediend. De bijdrage van fractievoorzitter Veerle Slegers van de SP kunt u hier lezen.

De motie van afkeuring van SP en VVD werd met 24 tegen 15 stemmen aangenomen: Behalve SP en VVD stemden CDA, LST, D66, VSP en AB voor deze motie. Alleen PvdA, GroenLinks en TVP stemden tegen. Een eerdere motie van wantrouwen van CDA en LST haalde geen meerderheid. Tot slot werd er nog een motie aangenomen waarin het college werd opgedragen met een voorstel te komen met ambtelijke en bestuurlijke verbeteringen op basis van de conclusies van het rapport van de raadsenquĂȘtecommissie.

Afgelopen zaterdag hebben zowel de gezamenlijke fractievoorzitters (minus die van de TVP) als de gezamenlijke wethouders ieder een afzonderlijk overleg gehad met Commissaris van de Koningin Wim van de Donk over de ontstane situatie. Tegelijkertijd kondigde burgemeester Vreeman aan zich neer te leggen bij de uitspraak van de meerderheid van de raad en af te treden als burgemeester van Tilburg. De procedure daartoe ligt nu in handen van de Commissaris van de Koningin.

Gemeente Tilburg: Burgemeester Ruud Vreeman treedt af
Weblog Veerle Slegers: Mega-aandacht voor Midi