25 november 2009

Sfeerimpressie Buskruit!

Afgelopen zondag was er weer vuurwerk in het politieke café Buskruit! van de SP in Burgemeester Jansen. Naast prachtige muziek van de getalenteerde Lonneke Kruisbergen en een zeer humoristische bijdrage van de onnavolgbare Jace van der Ven, waren wethouder Ton Horn en FNV-bestuurder Tjeerd Bakx te gast. Belangrijkste conclusies die senator Tiny Kox aan hen wist te onttrekken: Het dualisme mag van Ton Horn in Tilburg worden afgeschaft en in volgens Tjeerd Bakx komt er in januari een grote AOW demonstratie van de FNV. Het toegestroomde publiek was in ieder geval enthousiast.
Sfeerimpressie Buskruit!

Het publiek kon wethouder Ton Horn uitgebreid aan het woord horen over het culturele klimaat in Tilburg en over het dualisme tussen raad en college. Over dit culturele klimaat is hij tevreden. Het Stedelijk Toneel voegt bijvoorbeeld iets wezenlijks toe aan de basis infrastructuur qua cultuur. Voor een minimale bijdrage van 400.000 euro van de gemeente Tilburg levert het bovendien nog 60 arbeidsplaatsen op. Over de discussie over het draaiend huis ziet hij een opvallende tegenstelling: regionaal krijgt het met name negatieve pers, terwijl men op landelijk en internationaal niveau lovend is. Het heeft in ieder geval enorm veel aan publiciteitswaarde opgeleverd. Op een vraag uit het publiek bleek het Draaiend Huis helaas niet aangekleed te kunnen worden: de rechten behoren aan de kunstenaar.

Toen presentator Tiny Kox inging op de sfeer in de raad en dualisme, verklaarde Ton Horn dat het dualisme wat hem betreft in Tilburg te ver is doorgevoerd en dat het wat hem betreft mag worden afgeschaft: “De wethouders staan nu teveel aan de zijlijn. Wethouders zouden meer moeten kunnen debatteren met de raad in plaats van dat het debat alleen in de raad plaatsvindt.” De sfeer in het college is echter goed. Het hangt zeker niet slechts met plakband aan elkaar.

Tussendoor kwam SP-fractievoorzitster Veerle Slegers ook nog aan het woord over het vertrek van Burgemeester Vreeman en zijn opvolger Ivo Opstelten. Met de Commissaris van de Koningin en burgemeester Opstelten is de natuurlijke autoriteit in ieder geval teruggekeerd, zo constateerde ze.

FNV-bondgenoten bestuurder Tjeerd Bakx ontkwam niet aan de wonderbaarlijke conclusie dat de meerderheid van de bevolking de verhoging van de AOW-leeftijd van 65 naar 67 helemaal niet ziet zitten, maar dat de meerderheid van de volkvertegenwoordiging voor de verhoging is. En onder grote instemming van het publiek: ‘De acties van afgelopen zaterdag waren een groot succes”, aldus de strijdbare Tjeerd Bakx: “maar als dat geen effect heeft komt er nog een grote FNV-demonstratie in januari”.

Op 17 januari 2010 is de volgende Buskruit! met als hoofdgast Agnes Kant.