Debat De Nieuwste School

29 januari 2010

Debat De Nieuwste School

Leerlingen van De Nieuwste School organiseerden op vrijdag 29 januari een verkiezingsdebat voor de lokale politiek. Bijna alle partijen waren vertegenwoordigd. Voor de SP nam Veerle Slegers deel.
Veerle is behalve fractievoorzitter van de raadsfractie in het dagelijks leven docent, momenteel aan het Midden-Brabantcollege. Ze staat al 20 jaar voor de klas op diverse scholen en onderwijstypen. Veerle is een fervent pleitbezorgster van vernieuwingen in het onderwijs en dus ook een groot voorstander van initiatieven zoals De Nieuwste School, die leerlingen in het middelbaar onderwijs op een hele individuele manier begeleidt in hun leerproces. Jongeren vinden het erg prettig en doen het goed op deze kleinschalige school.
Leerlingen van De Nieuwste School in debat

Vijf jaar geleden riep Ons Middelbaar Onderwijs, het grootste onderwijsbestuur in Nederland, deze school in het leven om haar
concurrentiepositie te verstevigen. Nu blijkt dat de school een succes is maar nog niet voldoende leerlingen trekt, wil OMO de stekker uit het initiatief trekken, nog voordat DNS zich heeft kunnen bewijzen. De SP vindt dat een hele kwalijke zaak, temeer omdat OMO deze beslissing geheel eigenmachtig heeft genomen zonder directie, ouders of leerlingen erbij te betrekken.

Overleg is nog gaande tussen OMO en DNS maar intussen riep Veerle Slegers de vertegenwoordigers van de andere partijen op om alvast hun steun te betuigen aan dit unieke onderwijsexperiment, dat onderwijsstad Tilburg nog meer inhoud geeft. Alle partijen spraken die steun ook uit, hoewel sommige aangaven dat noch de gemeenteraad noch het college zeggenschap heeft over OMO en haar beslissingen.

Veerle Slegers: "We gaan er inderdaad eigenlijk niet over, maar als iedereen altijd maar zegt: "Hier gaan we niet over", gebeurt er nooit wat. Dan zaten we nu nog met een banaan in de bomen!" Het was dan ook niet echt een verrassing dat de leerlingen de SP uitriepen tot winnaar van het debat.