Provincie negeert bewoners Udenhout én Tilburgs college door inkorting buslijn 9

6 januari 2010

Het dagelijks bestuur van de provincie (het college van Gedeputeerde Staten in Brabant oftewel GS) heeft besloten om met ingang van de nieuwe dienstregeling - per 13 december j.l. - de busroute van lijn 9 in Udenhout in te korten. Een tweetal haltes - Groenvelde en Achthoevenstraat - sneuvelt hierdoor. Ter rechtvaardiging van deze maatregel stellen GS dat de vele drempels op de oude route zorgden voor tijd- en comfortverlies voor reizigers en chauffeurs. Reizigers die gebruik maakten van de eerder genoemde haltes moeten nu echter minstens 500 meter extra lopen naar een bushalte. De bereikbaarheid van Udenhout gaat in de ogen van de SP door deze maatregel achteruit. Bovendien kan de inkorting van de route beslist niet op lokaal draagvlak rekenen: zowel de dorpsraad van Udenhout als het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg zijn het niet eens met het besluit.

Mahmut Erciyas, lid van Provinciale Staten van de SP, heeft hierover de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:

1. Kunt u uw argumenten die hebben geleid tot het besluit tot inkorting van de busroute van lijn 9 in Udenhout onderbouwen met concrete gegevens? Met andere woorden: kunt u aantonen dat de 'oude' route tot onacceptabel tijdverlies leidde? Hoeveel klachten heeft u ontvangen van reizigers en/of chauffeurs en over welke periode?
2. De gemeente Tilburg heeft ter voorkoming van een route-inkorting zich bereid verklaard om een flink aantal drempels weg te halen of te verlagen. Waarom heeft u de effecten van deze ingrepen niet afgewacht?
3. Deelt u de opvatting van de SP dat het college bij de aanpassing van routes lokaal draagvlak zwaar moet laten meewegen in zijn besluiten? Zo ja, wat vindt u dan van de stelling van het Tilburgse college ter zake onvoldoende gehoord te zijn door het provinciebestuur?