SP wil uitsluitsel over financiële situatie Willem II

7 januari 2010

SP wil uitsluitsel over financiële situatie Willem II

De Tilburgse SP-fractie wil de berichtgeving in Voetbal International van deze week over de financiële situatie bij Willem II agenderen voor de eerst mogelijke raadscommissie Maatschappij. Volgens VI blijkt uit het recent bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde jaarverslag dat Willem II afgelopen jaar een verlies leed van €3,9 miljoen op een omzet van €11 miljoen. De SP wil ondermeer weten wat het waarheidsgehalte is van deze berichtgeving, of de wethouder op de hoogte is van deze gegevens en zo ja, sinds wanneer. Ook het functioneren van de clubleiding en de toekomst van de club moeten volgens de SP zo snel mogelijk worden besproken.
VI deze week

In de VI-berichtgeving valt tevens te lezen dat volgens de eigen accountant die het jaarverslag controleerde de continuïteit van de club met twijfels is omgeven. VI spreekt van financieel wanbeleid en leidt dat ondermeer af uit stijgende spelerssalarissen terwijl de omzet niet groeide, het speculeren op spelersverkoop. De nood is volgens VI nu zo hoog dat Willem II sponsorgelden en inkomsten uit seizoenkaarten voor het volgend seizoen naar voren wil halen om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen. SP-sportwoordvoerder Bart van de Camp, zelf al 40 jaar seizoenkaarthouder van Willem II, wil met sportwethouder Hamming het toezicht bespreken van de gemeente op het financieel beleid van de clubleiding. Van de Camp: “Ik wil ook weten of er met de clubleiding is gesproken over mogelijke oplossingsrichtingen voor de crisis waarin WII lijkt te verkeren en over het mogelijke aandeel van de gemeente daarin.