Onderwijstoppers in Debat op Onderwijsavond

24 februari 2010

Onderwijstoppers in Debat op Onderwijsavond

Afgelopen maandagavond vond in zaal Entrepot van café Anvers de Onderwijsavond van de SP plaats. Hiervoor waren vertegenwoordigers uit alle geledingen van het veld aanwezig. Vanuit de bestuurlijke hoek waren er Marcel Wintels, bestuursvoorzitter van Fontys, en Niko van Dorp, algemeen directeur van het ROC Midden Brabant. De docenten werden vertegenwoordigd door André Steenhart van de Algemene Onderwijsbond en Presley Bergen van belangenorganisatie Beter Onderwijs Nederland (BON). De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) presenteerde zich middels Gerard Oosterwijk en tot slot was de politiek aanwezig in de persoon van Jasper van Dijk, Tweede Kamerlid voor de SP en onderwijs-expert. De presentatie was in handen van Emmanuel Naaykens, bekend als verslaggever op onderwijsgebied voor het Brabants Dagblad.
Emmanuel Naaykens en Jasper van Dijk

De publieke belangstelling was lager dan verwacht, maar dat weerhield de panelleden niet van een stevige discussie op hoog niveau. Deze werd als eerste gevoerd over de stelling 'schaalvergroting is slecht voor het onderwijs'. Hier bleek al snel dat met name de bonden en de SP aan de ene kant en de bestuurders aan de andere kant stonden. De SP is van mening dat schaalvergroting de problemen in het onderwijs verergert. “Een school moet niet groter zijn dan het geheugen van de conciërge,” volgens Jasper van Dijk. Een student in de zaal vertelde over zijn ervaringen in een onderwijsfabriek en steunde aldus, met zijn persoonlijk verhaal, de
argumenten van Van Dijk.

Al snel kwam de term onderwijskwaliteit langs. Marcel Wintels voerde aan dat ondanks schaalvergroting, kwaliteit nog steeds mogelijk is. Echter zijn pleidooi dat de schaal geen probleem hoefde te zijn als het goed zat met de kwaliteit vond geen gehoor bij Jasper van Dijk, die volhield dat kleinschaligheid kwaliteit juist in de hand werkt, terwijl bij grote instituten er veel harder aan getrokken moet worden om die kwaliteit te bereiken. Ook Gerard Oosterwijk (LSVb) sprak Marcel Wintels tegen “Hoe groter de school, des te minder persoonlijke aandacht voor de student, des te minder kwaliteit”.

Marcel Wintels en Presley Bergen

De tweede stelling was meer gericht op het MBO en het competentiegericht onderwijs. Ook hier kwamen al snel een paar tegenstellingen naar boven, met name op het gebied van de competenties van docenten. Vooral Presley Bergen en Niko van Dorp stonden hierin tegenover elkaar. “Niemand hoeft het gebruik van een wiel te verplichten omdat het duidelijk is dat een wiel de beste oplossing is als je iets wilt laten rijden,” klonk er uit de zaal, “dus waarom, als competentieonderwijs echt zo goed is, het verplichten?”. Presly Bergen (BON) was zelf niet een uitgesproken tegenstander van compententiegericht onderwijs, maar vond wel dat door het verplicht te stellen de vakbekwaamheid van de leraar werd ondermijnd: “Leraren zijn vakmensen die prima in staat zijn om zelf de keuze te maken wat het beste bij een bepaalde leerling past.”

Al met al was het een avond met een zeer levendige discussie en een terechte conclusie van de fractie voorzitter van de SP in de Tilburgse gemeenteraad, Veerle Slegers: “Laat vooral voorop staan dat alle studenten recht hebben op goed onderwijs, zowel in het hbo als in het mbo, en dat de overheid de school als geheel (bestuur, directie, docenten en studenten) in staat moet stellen om dat te verwezenlijken”.