De SP-bustour doet Tilburg aan

2 maart 2010

De SP-bustour doet Tilburg aan

De SP-tourbus met Kamerleden, medewerkers, vrijwilligers, muzikanten en niet te vergeten de SoeP-express met de bekende en overheerlijke vegetarische tomatensoep, was zaterdag 27 februari in Tilburg. De Tilburgse SP-afdeling was al vroeg in touw om op het Besterdplein ruimte vrij te maken voor de bus.

Om verschillende mensen te kunnen bereiken, van jong tot oud, werd de groep opgedeeld in enkele subgroepjes. Tweede Kamerleden Renske Leijten, Manja Smits en Paul Ulenbelt brachten een bezoek aan weggeefwinkel Noppes om de armoede in Tilburg te bespreken. Een delegatie onder leiding van lijsttrekker Johan van den Hout en Tweede Kamerlid (en voorzitter van de onderzoekscommissie naar de kredietcrisis) Jan de Wit ging een braakliggend stukje grond kraken om dit terug te geven aan de buurt.

Kraken grond

Kamerleden Henk van Gerven en Fons Luijben voegden zich bij de groep die onder leiding van Veerle Slegers, fractievoorzitter van de SP in Tilburg, naar verzorginghuis de Bijsterstede ging om te praten met de bewoners en het personeel. De Bijsterstede bevindt zich midden in de wijk en is kleinschalig georganiseerd, uitgangspunten die de SP erg belangrijk vindt.

De SP-delegatie werd hartelijk ontvangen door directeur Jan van Zon en enkele medewerkers. Tijdens een kopje koffie met cake gaf van Zon informatie over de Bijsterstede en was er gelegenheid tot het stellen van vragen. Een steeds terugkerende thema was financiering. De afgelopen CDA-PvdA-kabinetten hebben enorm bezuinigd op de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Dit heeft natuurlijk ook negatieve gevolgen voor de manier waarop het personeel moet werken. Directeur Jan van Zon: “Wij moeten tegenwoordig onze verzorgenden leren ‘nee’ te zeggen omdat ze anders te weinig tijd hebben voor hun taken.”

Bijsterstede

Ook in de gesprekken met de bewoners kwam dit thema elke keer weer ter sprake. Slegers, van Gerven en Luijben kregen o.a. problemen te horen over de lange wachttijden, slechte service van de regiotaxi en de thuiszorg waarop de bewoners werden gekort. Henk van Gerven, voormalig huisarts, herkende die problemen. Dat zijn zaken waar de SP zich al jaren hard voor maakt, en die ze regelmatig aankaart, zowel lokaal in de raad, als landelijk in de Tweede Kamer.

Na afloop van de buurtactiviteiten verzamelden al die verschillende groepen zich op de Heuvel bij de bus en de Soep-Express. Naast alle vrijwilligers van de Tilburgse afdeling van de SP, kwamen ze daar ook Tweede Kamerlid Farshad Bashir tegen die druk aan het flyeren was in het centrum en gesprekken voerde met de Tilburgse bevolking.