SP publiceert concept collegeprogramma

31 maart 2010

SP publiceert concept collegeprogramma

Gisteren publiceerde de SP haar concept collegeprogramma. Geen aprilgrap maar een tekst die wat de SP betreft zó ondertekend zou kunnen worden door een progressief college van vier partijen. Fractievoorzitter Veerle Slegers: “De onderhandelaars kunnen in het paasweekend de vergelijking maken tussen ons voorstel en hun compromis”.

Volgens Slegers is het SP voorstel zeker realistisch. “Het huidige ABC is als uitgangspunt genomen. Terecht, omdat dat destijds geschreven is door een coalitie die het voornemen had om omwille van de stabiliteit tot 2014 bij elkaar te blijven”. Zij vermoedt ook dat het inhoudelijk veel dichter bij de echte wensen van een aantal partijen ligt dan het compromis tussen de vijf onderhandelaars. “Het is dan ook vooral interessant voor de achterbannen en ledenvergaderingen van die partijen. Wat zouden ze écht willen, praten op basis van dit voorstel of akkoord gaan met het onvermijdelijk verdunde compromis van een monsterverbond, dát is de vraag die zij zich werkelijk moeten stellen”.

SP senator en voormalig fractievoorzitter in Tilburg, Tiny Kox, schreef vorige week in het Brabants Dagblad al over het gevaar van zo’n breed verbond. Slegers: “Juist in moeilijke tijden heb je een coalitie nodig waarin de partijen elkaar ook nodig hebben. Een diffuus gezelschap waar één of zelfs twee partijen zo uit kunnen stappen (of buiten gezet worden…) zonder de meerderheid te verliezen is geen stabiele factor. Dan komt het aan op eensgezindheid en heb je dus een duidelijk profiel nodig. Ons voorstel voorziet daarin, een compromis tussen van de huidige vijf gaat daar niet in slagen”.

Lees het ABC-voorstel