SP wil financiële informatie voor Tilburgse minima online

21 mei 2010

SP wil financiële informatie voor Tilburgse minima online

Op de door het Nibud en adviesbureau Stimulansz gezamenlijk ontwikkelde website www.berekenuwrecht.nl valt eenvoudig vast te stellen welke toeslagen en heffingskortingen de Belastingdienst biedt. Al een tijdje proberen de initiatiefnemers gemeenten te bewegen ook hun (eigen) regelingen via de site toegankelijk te maken. Inmiddels zijn al 120 gemeenten daartoe overgegaan. De gemeente Tilburg echter niet. De SP-fractie in de Tilburgse gemeenteraad wil dat het college van B&W zo snel mogelijk alle informatie over financiële regelingen op www.berekenuwrecht.nl laat zetten.

Bereken uw recht

Om armoede te verlichten of voorkomen is het volgens de SP zaak om (meer) Tilburgers gebruik te laten maken van financiële regelingen, zoals de bijzondere bijstand en de categorale regelingen. SP-fractievoorzitter Veerle Slegers: “Het blijkt erg moeilijk om alle daarvoor in aanmerking komende Tilburgers te bereiken en afdoende te informeren over hun aanspraak op regelingen. Genoemde site verschaft snel zicht op de mogelijkheid om deze inkomensaanvullende uitkeringen aan te vragen. Daarmee levert deze site een bijdrage aan het bereiken van de doelgroep en het voorkomen en verlichten van armoede.”

Sinds een paar jaar is er de website www.berekenuwrecht.nl, een initiatief van adviesbureau Stimulansz en het Nibud. Stimulansz is in 2001 opgericht door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en Divosa. Sinds november 2006 maakt 2ZW Informatiecentrum - destijds verbonden aan het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW) - deel uit van Stimulansz. Stimulansz is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk. Het Nibud is het bekende kenniscentrum voor budgetvoorlichting.