Coalitie splijt over steun aan Willem II

21 juni 2010

Coalitie splijt over steun aan Willem II

De gemeenteraad dwong het college vanavond om de 380.000 euro die Willem II achteraf wilde ontvangen voor hun zogenaamde maatschappelijke activiteiten niet toe te kennen. De coalitie was verdeeld: CDA was voor toekenning, D66 wilde de helft van het geld geven, maar de rest van de raad was tegen. Het college trok daarop schielijk haar voorstel in. SP fractievoorzitter Veerle Slegers: ‘Een toonbeeld van klungelig optreden van het college dat zichzelf hierbij meters buitenspel heeft gezet’.

‘Er was helemaal geen afspraak met Willem II over hun maatschappelijk convenant in 2009 – 2010, en het lijstje met activiteiten was een absoluut vod. Talloze Tilburgers en Tilburgse organisaties doen dat soort werk dagelijks gratis. Het was niet meer dan een hopeloze poging om de gatenkaas van de Willem II begroting te dichten’, aldus Slegers.

Dat het college het voorstel nu terugtrekt is volgens Veerle Slegers paniekvoetbal. ‘Het kan geen verrassing zijn dat de raad kritisch was. Mogelijk dat de afwezigheid van wethouder Hamming de rest van het college dit heeft doen besluiten, maar dat ze volstrekt de weg kwijt zijn is wel duidelijk’. Ook de uitspraak van de CDA-woordvoerder dat 'de wethouder heeft gefaald' zal geen goed hebben gedaan aan de verhouding.

Eerste termijn Willem II debat (mp3)
Tweede termijn Willem II debat (mp3)