SP wil betere controle Raad op grote projecten

7 juni 2010

SP wil betere controle Raad op grote projecten

“Na het Midi-debacle en de miljoenenverliezen van het Pieter Vreedeplein is het hoog tijd dat de gemeenteraad meer grip krijgt op grote ontwikkelingsprojecten. Daarvoor is het nodig dat de raad en het college samen een werkgroep instellen om hierover afspraken te maken”. SP fractievoorzitter Veerle Slegers deed dit voorstel in het debat over de Pieter Vreedegarage vanochtend in de raadscommissie Modern Bestuur.

“De afstemming tussen college en raad, maar ook tussen de verschillende diensten binnen het apparaat is volkomen zoek. Als we daar nu niet ingrijpen gaan we bij de lopende en komende grote projecten wéér de mist in”. Het eerder door de SP ingediende initiatiefvoorstel over dit soort grote projecten werd gezamenlijk behandeld met het rekenkamerrapport over de kostenoverschrijding bij de PV-garage. Slegers: “De raad moet haar kaderstellende een controlerende rol opnieuw serieus nemen om erger te voorkomen”.

Ook de informatie aan de raad over grote projecten moet volgens Slegers verbeteren. “Beleidsanalyses over het parkeerbedrijf zijn afgeschaft, die moeten onmiddellijk opnieuw ingevoerd worden zodat de raad weet hoe ’t zit”.

Het ontbreken van een goede processturing speelt niet alleen de raad parten. Veerle Slegers: “Zelfs het college was niet volledig op de hoogte van de gang van zaken, dat is onacceptabel. Vergeet niet dat het college sowieso verantwoordelijk is voor het beleid, of ze nou op de hoogte is of niet. Maar een college dat zichzelf serieus neemt wil niet regeren met een blinddoek op. Op die manier weet je vantevoren dat de raad al helemaal buiten spel staat en ook dat is onacceptabel”.

Slegers: “Niets doen is geen optie meer, er zullen spijkers met koppen geslagen moeten worden door de gemeenteraad”.