h

Gemeente zwicht voor Veolia in Hoefstraat

14 juli 2010

Gemeente zwicht voor Veolia in Hoefstraat

30 of 50?De Tilburgse SP-fractie wil van het college weten waarom verkeerswethouder Lauwerier (VVD) is gezwicht voor het dreigement van busvervoerder Veolia en het provinciebestuur om de vier bushaltes in de Hoefstraat te schrappen. Het plan om de straat een 30-kilometerzone te maken en de zijstraten van rechts voorrang te geven is daarmee van de baan. De SP wil dat de wethouder zijn besluit in het belang van de veiligheid en leefbaarheid in de wijk terugdraait. De SP vindt het onacceptabel dat een commercieel bedrijf als Veolia en de provincie het verkeersveiligheidsbeleid in Tilburg bepalen in plaats van de gemeente zelf.

Volgens de socialisten kan er namelijk precedentwerking optreden: Veolia kan nu op dezelfde manier de gemeente dwingen om haar plannen te wijzigen voor andere straten die op de nominatie staan om 30-kilometerzone te worden zoals de Waterhoefstraat en straten in Udenhout. De eerdere plannen voor de 30-kilometersnelheid in de Hoefstraat en voorrang vanuit de zijstraten zijn besproken met bewoners.

Een deel van de Hoefstraat is al aangepast en smaller gemaakt. SP-woordvoerder Hans Kokke vraagt zich af of er met de wijkbewoners is gesproken over deze abrupte wijziging: “En hoe zit het met de verkeersveiligheid als in de smallere straat de maximum snelheid weer met 20 km. wordt opgeschroefd?” Kokke wijst op het toch al minimale verkeersveiligheidsbeleid van de gemeente: “Als de wethouder nu snelheid als uitgangspunt gaat nemen en de belangen van een machtige ondernemer belangrijker vindt dan die van wijkbewoners, komen veiligheid en leefbaarheid in Tilburg ernstig onder druk te staan.”

Daarom stelt de SP-fractie vandaag de volgende vragen aan het college:

1. Waarom heeft u gekozen voor de belangen van Veolia in plaats van voor die van de wijkbewoners, met wie door het gebiedsteam veel contact is geweest?

2. Waarom wegen de argumenten van één ondernemer aan de Hoefstraat zwaarder dan die van de rest van de wijkbewoners?

3. Hebt u überhaupt deze bewoners geraadpleegd over uw abrupte keuze om weer een hogere snelheid toe te staan in de Hoefstraat? Zo ja, op welke manier en hoe luidde de mening van de wijk? Zo niet, waarom niet?

4. Een deel van de Hoefstraat is inmiddels aangelegd op grond van een 30-kilometerontwerp, waardoor de straat smaller is geworden. Bent u niet bang dat de veiligheid van verkeersdeelnemers en wijkbewoners hier ernstig in het geding komt nu de snelheid plotseling met 20 kilometer is verhoogd? Zo niet, waarom niet?

5. Wat gaat er nu gebeuren in Udenhout, in de Waterhoefstraat en in andere straten die op de schop gaan en 30-kilometerzone worden? Bent u niet bang voor precedentwerking? Met andere woorden: Bent u niet bang dat Veolia en de provincie ook hier gaan dreigen met opheffing van haltes in de veronderstelling dat u dan wederom overstag zult gaan en ook hier de maximum snelheden gaat verhogen?

6. Hoe verhoudt zich uw beslissing tot verhoging van de maximumsnelheid en de Hoefstraat weer als voorrangsweg met het gemeentelijke verkeersveiligheidsbeleid dat in gang is gezet?

7. Waarom kiest u voor een verkeersbeleid dat uitgaat van snelheid en niet vanuit leefbaarheid en veiligheid?

U bent hier