Nee tegen onderzoek nieuw stadhuis in crisistijd

25 augustus 2010

Nee tegen onderzoek nieuw stadhuis in crisistijd

Het college (VVD-PvdA-CDA-GL-D66) wil wederom een onderzoek laten doen naar de mogelijkheid van een nieuw stadhuis in de Spoorzone. Dit onderzoek door een extern bureau is het zoveelste in de afgelopen jaren en moet een half miljoen euro kosten. De SP-fractie maakte hier al eerder bezwaar tegen. Binnenlands Bestuur, vakblad voor ambtenaren en bestuurders van de overheid, vroeg SP-fractievoorzitter Veerle Slegers over haar kritische houding tegenover herhuisvesting van de gemeente.

Tilburg trekt een half miljoen euro uit voor onderzoek naar de gemeentelijke huisvesting. SP-fractieleider in de Tilburgse gemeenteraad Veerle Slegers is verbaasd en verbolgen. ‘Een gebed zonder end’.

U bent tegen een huisvestingsonderzoek?

Je gaat als college toch niet 506 duizend euro uitgeven aan onderzoek naar de huisvesting van de gemeente, als je in de begroting voor 2010 keihard bezuinigt? Alleen een extern bureau wordt er beter van. De gemeentelijke voorzieningen staan onder druk en de vijf collegepartijen liggen met elkaar overhoop bij de begrotingsbesprekingen, en dan komen ze doodleuk met zo’n onderzoek. Bovendien: 3 jaar geleden is er ook een onderzoek geweest, met dezelfde onderzoeksvraag. Daar is toen niets mee gedaan, deels door toedoen van de SP omdat wij als collegepartner tegen verhuizing van het gemeentehuis waren. Omdat we nu niet meer in het college zitten, denk ik dat de raad wel akkoord zal gaan met dit onderzoek.
En dat zou niet moeten?
Nee, want daar blijft het niet bij. Met dit zoveelste onderzoek zoekt het college naar rechtvaardiging voor verhuizing. Ze gaan naar de conclusie toe redeneren. ‘Ja, er moet iets gebeuren met het stadskantoor en ja, het zal een nieuwe vestiging moeten worden. Want we zijn te klein behuisd en het gebouw is niet van deze tijd’. Het stadskantoor kan zeker een goede beurt gebruiken, maar het is niet onbruikbaar. Dit college wil verhuizen naar de Spoorzone. Dat enorme gebied wordt herontwikkeld, maar door de crisis zit daar de klad in. De gemeente verzint van alles om de herontwikkeling vlot te trekken. Maar regie zit er niet achter. Dat zie je hier wel vaker in Tilburg.
U bedoelt?
Uit het rapport van de onderzoekscommissie Midi-theater is gebleken dat in Tilburg structureel gelijktijdig grote projecten hebben gelopen zonder dat daar de ambtelijke en bestuurlijke capaciteit voor was. Door gebrek aan regie gierden die projecten uit de klauwen. Daarom ontwikkelt de auditcommissie van de raad ook een systeem om grote projecten te kunnen controleren. Iedereen onderschrijft de conclusies van de Midi-commissie, en toch lopen we weer in de val. Vooral PvdA-bestuurders lopen met grootse plannen rond. De Tilburg Dome, de Mega Mall, de Spoorzone.
Mist u in de oppositie Hans Smolders (chauffeur van Pim Fortuyn, red.)?
Nou, eigenlijk niet. Hij legde de vinger wel op de zere plek, maar vervolgens joeg hij iedereen in de gordijnen. Zijn aanpak leverde niets op.

Martijn Delaere voor Binnenlands Bestuur, 6 augustus 2010