Resultaten SP-voorstellen bij de begrotingsbehandeling

15 november 2010

Resultaten SP-voorstellen bij de begrotingsbehandeling

Het was het Brabants Dagblad al opgevallen dat de SP fractie enkele aardige successen wist binnen te halen bij de behandeling van de begroting 2011. Toch moest de partij uiteindelijk tegen de begroting zelf stemmen: ‘De trend is meer geld voor stenen en beton, minder geld voor mensen. En dat is niet bepaald onze visie op het Tilburg van de toekomst’, aldus fractievoorzitter Veerle Slegers.

Het Scryption blijft vooralsnog behouden voor Tilburg. Terwijl het museum door het college feitelijk geheel werd wegbezuinigd ging de raad akkoord met het SP voorstel om Scryption mogelijk voorlopig in de Spoorzone te vestigen. Cultuurwethouder Frenk, die op haar terreinen louter bezuinigingen te verwerken kreeg, was vreemd genoeg niet blij met de motie. Toch zal zij haar vrees voor te hoge verwachtingen opzij moeten zetten en aan de slag gaan met deze raadsuitspraak.

De Diamantgroep krijgt voortaan de opdracht van de gemeente om hulpmiddelen uit de WMO (rolstoelen, rollators e.d.) te repareren. Indiener Bart van de Camp is tevreden met de steun van de raad hiervoor: ‘Dat is goedkoper voor de gemeente en levert werkgelegenheid op voor het WSW-bedrijf. Twee vliegen in één klap dus’. Ook komt er op zijn initiatief een woongroeppas, waarmee bewoners van zorginstellingen gezamenlijk gebruik kunnen maken van een taxi. ‘Eindelijk een einde aan de verspilling en onhandige situatie van nu, waarbij drie bewoners uit hetzelfde huis met drie verschillende taxi’s naar dezelfde plek werden gereden’. Daarnaast kreeg wethouder Hamming van de raad de opdracht mee om zich bij de regering met hand en tand te verzetten tegen de bezuinigingen op de WSW. Slegers: ‘Ook het CDA, wiens minister Donner de bezuinigingen juist voorstelt, keerde zich fel tegen het afbreken van deze voorziening’.

Het college deed enkele belangrijke toezeggingen naar aanleiding van voorstellen van de SP fractie. Zo komt er begin 2011 eindelijk een voorstel over wat te doen met het Midi-theater als aan het einde van dat jaar de subsidiering ophoudt. Ook blijft gezondheidszorg voor armen gegarandeerd, ondanks aangekondigde bezuinigingen op het GGD-pakket en de tegemoetkoming in de ziektekosten. Verkeerswethouder Lauwerier zal zo snel mogelijk naar de raad komen met een stand van zaken over de versleten kademuren van de Piushaven. ‘Wel zo handig, want ondertussen wordt er druk doorgewerkt aan de weg daarlangs. Zonde als dat straks weer helemaal overnieuw moet’, aldus SP raadslid Hans Kokke. Lauwerier zal ook in Den Haag en Den Bosch blijven pleiten voor het station Berkel Enschot ondanks het mogelijk niet doorgaan van het N65-project.

In de aangekondigde nota over leegstand in Tilburg worden nu ook alle gemeentelijke panden meegenomen. Tientallen woningen, met name in het buitengebied, zijn eigendom van de gemeente en worden ‘anti-kraak’ bewoond. Onduidelijkheid over de waarde daarvan en over de toewijzingen van de woningen moet daarin worden opgehelderd.

De burgemeester zei toe om met de politie en het Openbaar Ministerie te gaan bekijken hoe de bureaucratie bestreden kan worden zodat agenten meer tijd op straat kunnen doorbrengen in plaats van achter hun bureau. Corrie Laming, die het voorstel namens de SP indiende: ‘Gelukkig is daar nu ook landelijk aandacht voor, maar concrete oplossingen zullen toch gewoon op de werkvloer gevonden moeten worden. Zeker met de aangekondigde bezuinigingen op de politie is het belangrijk dat blauw meer op straat te zien is’.

Algemene Beschouwingen