Zoveelste participatie-denktank slappe hap

30 december 2010

Zoveelste participatie-denktank slappe hap

Tilburg raakt dankzij de PVV-VVD-CDA-regering € 20 miljoen kwijt van haar budget van € 28 miljoen voor armoedebestrijding, sociale werkvoorziening en participatie. Wethouder Hamming zegt slecht te slapen van deze mededeling uit Den Haag en heeft een heuse 'denktank' ingesteld, bestaande uit vier oud-wethouders Sociale Zaken: Jan Timmermans (CDA), Gon Mevis ( GroenLinks), Anke van Blerck ( VVD) en Hans Krosse ( PvdA). Deze mensen zouden Hamming moeten helpen met het zoeken naar nieuwe wegen om nog iets overeind te houden van wat er de afgelopen jaren is opgebouwd. De SP-fractie stelt hierover vandaag vragen aan het college.

SP fractievoorzitter Veerle Slegers: 'Heeft wethouder Hamming na al die jaren nog steeds geen visie of ideeën over manieren om armoedebestrijding, sociale werkvoorziening en participatie overeind te houden? Dat is heel erg treurig. Een 'denktank' is ook wel de meest slappe reactie die je kunt bedenken op de draconisch maatregelen van het kabinet. Hamming heeft blijkbaar nog niet goed in de gaten dat het tijd is voor actie, en niet zo'n beetje ook'.

De fractie wil van het college weten of de ex-wethouder betaald worden voor hun diensten. 'De meeste van de denktankers zijn al zó lang uit de roulatie dat je je kunt afvragen wat hun bijdrage nog kan zijn', aldus Slegers. Wat haar verder tegenstaat is de benepen opdracht voor deze denktank: 'Zo'n circus stelt op zich al weinig voor, en dan beperken ze zich nog tot wat damage-control. Kijken wat er te redden valt in plaats van een echte visie ontwikkelen en daar ook voor gaan. Hamming gooit de handdoek eigenlijk nu al in de ring'.