CDA en VVD tegen station Berkel Enschot

18 januari 2011

CDA en VVD tegen station Berkel Enschot

Op 6 december 2010 heeft de Tweede Kamer tijdens een debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) gestemd over de motie van Kamerlid Arie Slob (CU). Deze motie roept de regering op om binnen drie maanden het definitieve besluit te nemen over realisatie van station Berkel-Enschot. Het geplande station Berkel-Enschot voldoet namelijk aan het oude criterium van 1000 nieuwe instappers. De fracties van de SP, de PvdD, de PvdA, GroenLinks, D66 en de ChristenUnie hebben voor deze motie gestemd en de aanwezige leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen. Tweedekamerleden van VVD en CDA waren vorig jaar nog dolenthousiast over het station. SP raadslid Hans Kokke vraagt zich af of de VVD-wethouders en hun CDA-collega hun werk wel serieus nemen en stelt daarover vandaag schriftelijke vragen aan het college:

Hans Kokke: 'Deze stemming was van groot belang voor Tilburg, in het bijzonder natuurlijk voor de bewoners van Berkel-Enschot. En gezien de negatieve uitkomst vraag ik me af of de VVD-wethouder Verkeer en Vervoer zich eigenlijk wel serieus genoeg ingespannen heeft om zijn eigen VVD-fractie in de Tweede Kamer ervan te overtuigen dat het station in Berkel-Enschot er moet komen en liefst zo snel mogelijk'. Vorig jaar nog was VVD-Kamerlid Charlie Aptroot op bezoek bij de plek waar het station gebouwd zou moeten worden, en steunde dat initiatief ook van harte. 'Dan moet het toch niet zo heel moeilijk zijn om daar in de Tweede Kamer ook gewoon vóór te stemmen', aldus Kokke.

Hetzelfde geldt voor coalitie- en collegepartner CDA: ook de volksvertegenwoordiger van die partij liet zich vorig jaar nog positief uit over een snelle realisatie van station Berkel Enschot. Bovendien maakt de aanleg van het station ook onderdeel uit van het coalitieakkoord in Tilburg. 'Maar als je zo'n belangrijk punt dan helemaal laat schieten kun je je afvragen wat zo'n akkoord dan in de praktijk waard is', stelt Hans Kokke.

'Ik wil nu ook snel weten wat dit betekent voor het toekomstige station Berkel Enschot. Staat het nu nog in het MIRT of juist niet meer? Of staat het er nog wel in maar duurt de uitvoering weer eeuwen? En vooral, wat gaat dit college doen om het station weer in de goede zin onder de aandacht te brengen van de Tweede Kamer. Met name natuurlijk bij de coalitiepartijen CDA en VVD, die hier ook in het college zitten'. Kokke stelt hierover vandaag schriftelijke vragen aan het college