SP wil kosten verhuizing peuterspeelzalen door sluiting wijkcentra bespreken

21 januari 2011

SP wil kosten verhuizing peuterspeelzalen door sluiting wijkcentra bespreken

Het verplaatsen van de peuterspeelzaal Kubus naar het gebouw van basisschool Fatima aan de Fatimastraat gaat de gemeente Tilburg ongeveer 140.000 euro kosten. De speelzaal van Kinderstad zit in het buurthuis De Kubus, dat door de gemeente is gesloten. SP raadslid Bart van de Camp: 'Ik wil nu wel eens met de wethouders Welzijn en Onderwijs en Jongeren bespreken hoe het college deze kosten denkt te gaan opvangen'. Ook wil hij weten welke kosten nog meer te verwachten zijn door de sluiting van de Kubus en de plannen van het college voor sluiting van vier andere buurthuizen. Van de Camp stelt hierover vandaag schriftelijke vragen.

Afgelopen maandag probeerde de SP samen met enkele andere partijen al een beeld te krijgen van de kosten van sluiting van de vijf buurthuizen. Wethouder Frenk van Welzijn kwam toen niet verder dan de opmerking dat ze heus wel kon rekenen. Woordvoerder Bart van de Camp: 'Daar nemen wij geen genoegen mee. Een voor zoveel buurtbewoners zo ingrijpend besluit als het sluiten van een buurthuis moet tenminste zijn gestoeld op een deugdelijke kosten-baten-analyse. Het lijkt erop dat de wethouder die nog niet heeft gemaakt. Maar dan vraag ik me wel af waarom het college al zo stellig kan zeggen dat die buurthuizen persé dicht moeten.'

Het pand waar eerst buurthuis de Kubus in zat, krijgt een andere bestemming. Als straks de wijkcentra De Reit en Zorgvlied dicht gaan, moet Tilburg mogelijk ook daar weer geld uittrekken voor de verplaatsing van de peuterspeelzalen. Op dit moment wordt onderzocht wat de noodzaak, wenselijkheid en mogelijkheden zijn voor de verplaatsing van deze eveneens door Kinderstad geëxploiteerde peuterspeelzalen. Van de Camp: 'Ik wil zeker weten dat er met Kinderstad goede afspraken zijn gemaakt en ook dat er in de betreffende wijken een peuterspeelzaal blijft.' Volgens van de Camp neemt het college eerst onherroepelijke besluiten en ziet ze daarna wel welke gevolgen dat heeft: 'Het college had eerst moeten uitrekenen wat alle kosten en baten zijn van de te sluiten buurthuizen. Pas dan had het een besluit mogen nemen over de voorgenomen sluiting. Dit getuigt van onbehoorlijk bestuur en daar wil ik het met de wethouder over hebben.'