College pest wijkbewoners Bomenbuurt met intrekken subsidies

16 februari 2011

College pest wijkbewoners Bomenbuurt met intrekken subsidies

Gisteren vroeg de SP-fractie in de commissie Maatschappij wethouder Frenk tevergeefs naar de geldigheid van de oude koopakte uit 1977 van buurthuis de Boomtak waarin staat dat het buurthuis voor onbepaalde tijd open moet blijven. Vandaag werd de voorzitter van de Boomtak medegedeeld dat deze akte nog steeds geldig is. Dat betekent dat de gemeente niet kan overgaan tot sluiting van het gebouw. De voorzitter is echter door de gemeente te verstaan gegeven dat per 1 juli aanstaande alle subsidie aan wijkorganisatie de Twern voor de Boomtak wordt gestopt. Dat betekent geen schoonmaak en beheer meer en geen ondersteuning. De SP wil zo snel mogelijk opheldering van wethouder Frenk (GroenLinks) over deze flauwekul.

Zonder subsidie is het voor wijkbewoners van de Bomenbuurt onmogelijk om buurthuis De Boomtak open te houden. SP-fractievoorzitter Veerle Slegers noemt de mededeling aan de voorzitter ‘pure pesterij van het college’, bedoeld om hoe dan ook, ongeacht de middelen, bewoners hun buurthuis te ontnemen. 'We willen zo snel mogelijk van wethouder Frenk uitleg over deze oneigenlijke manier van communiceren met buurtbewoners, maar vooral over het kinderachtige gedrag van het college om de onbezonnen sluiting van het buurthuis door roeien en ruiten door te drukken.'

Slegers wijst op het ontbreken van een kosten-baten-analyse voorafgaand aan het bezuinigingsbesluit van het college om De Boomtak en vier andere buurthuizen te sluiten: 'Vorig jaar heeft de coalitie (VVD-PvdA-CDA-Groen Links en D66) bedacht dat het afstoten van een paar oude buurthuizen misschien wel €500.000 zou kunnen opleveren. De berekening van dat bedrag was nattevingerwerk. Er is tot nu toe nooit onderzocht of dat bedrag wel correct is, net zomin als is bekeken welke juridische en sociaal-maatschappelijke gevolgen het coalitiebesluit gaat hebben.' De nota met meer gegevens over sluiting van de buurthuizen wordt in mei verwacht. De SP vindt dat een jaar te laat.

Sluiting wijkcentra opnieuw geagendeerd (4 februari 2011)
SP wil kosten sluiten wijkcentra bespreken (21 januari 2011)
SP zet sluiting wijkcentra op agenda (13 december 2010)