Recht op bijstand inzichtelijk maken

16 mei 2011

Recht op bijstand inzichtelijk maken

Vorig jaar mei vroeg de SP-fractie aan het college of de gemeente Tilburg gebruik kan gaan maken van de website www.berekenuwrecht.nl van het NIBUD en adviesbureau Stimulansz van de VNG en Divosa. Genoemde site verschaft snel zicht op de mogelijkheid om inkomensaanvullende uitkeringen aan te vragen. Daarmee levert deze site een bijdrage aan het bereiken van de doelgroep en het voorkomen en verlichten van armoede. Volgens het college was echter nog onduidelijk of dergelijke sites iets bij zouden dragen aan de inzichtelijkheid. Fractievoorzitter Veerle Slegers wil nu weten of het college daar inmiddels een antwoord op heeft. Zij stelt hierover vandaag schriftelijke vragen.

Slegers: 'Volgens het college moest er eerst duidelijkheid komen over de mogelijkheden van de websites, de gebruiksvriendelijkheid en de vergroting van het bereik van de minima voordat Tilburg zou besluiten tot aankoop van één van deze applicaties. De applicaties zijn vrij kostbaar en dit kostenaspect speelde ook mee bij de overwegingen tot aanschaf. Inmiddels zijn we een jaar verder en nog steeds weten veel Tilburgers niet of en zo ja welke aanspraak zij kunnen maken op regelingen. Om armoede te verlichten of voorkomen is het belangrijk om (meer) Tilburgers gebruik te laten maken van bijvoorbeeld de bijzondere bijstand en de categorale regelingen'.

Een jaar is volgens de SP fractie lang genoeg geweest om te wachten op dergelijke inzichten. 'Heeft zo'n onderzoek inmiddels plaatsgevonden en wat is daarvan de uitkomst?', vraagt Veerle Slegers zich af. 'En als om wat voor reden dan ook dit soort sites of applicaties niet door Tilburg gebruikt gaan worden, wat gaat u dan doen om Tilburgers te wijzen op hun rechten om aanspraak te kunnen maken op regelingen om hun armoede enigszins te verlichten?'.

Schriftelijke vragen van een jaar geleden (klik hier)